سیل و آب‌گرفتگی در ۱۲ استان؛ دو نفر جان‌باختند، دو نوجوان مفقود شدند

چهارشنبه, 25ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

سیل سرازیر شده از ارتفاعات و مناطق کوهستانی بخش مرکزی تالش، پل ۲۰ متری شهر را مسدود کرد-عکس از ایلنا

جنگل‌تراشی در مناطق پرباران از عوامل مؤثر ایجاد سیل در دامنه‌های البرز و زاگرس است

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران گفت که ۸۴ گروه عملیاتی برای امدادرسانی به ۱۳۵۷ نفر در ۱۲ استان کشور، مشغول به کار هستند.

«استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران متأثر از حوادث جوی بوده‌اند.»

بارش‌های تابستانی در شمال غرب ایران باعث وقوع سیل و آب‌گرفتگی در معابر روستاهای بخش تالش، پارس‌آباد، اردبیل، مشکین‌شهر و خلخال شده است.

طبق اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تا روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه، یک نفر در شهرستان آمل استان مازندران براثر رعدوبرق و یک نفر براثر وقوع سیل در شهرستان تالش استان گیلان جان‌باخته‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز اعلام کرد دو نوجوان در سیل استان اردبیل مفقودشده‌اند که تلاش برای یافتن آن‌ها همچنان ادامه دارد.

با توجه به نزدیکی فصل برداشت محصول، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در محدوده سیل دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و خسارت‌های زیادی به کشاورزان واردشده است.

طبق اعلام مقامات استانی در شهرستان مشکین‌شهر ۱۵۰ میلیارد ریال به مزارع کشاورزی، باغات، اماکن مسکونی و دامی روستاییان و عشایر، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی آسیب‌زده است. همچنین عشایر در منطقه بورالان ماکو نیز خسارت‌دیده‌اند.

تکرار هرساله سیل‌های تابستانه، در مناطقی که هم‌زمان در معرض بی‌آبی و خشک‌سالی هستند دلایل گوناگونی دارد.

علاوه بر تغییر اقلیم و دگرگونی‌های محیط زیستی، ضعف مدیریت منابع، استفاده بدون برنامه‌ریزی از منابع آب زیرزمینی و سدسازی‌های کارشناسی نشده، از دلایل بالا گرفتن حوادث آبی در ایران عنوان‌شده است.

جنگل تراشی در مناطق کوهستانی و تخریب پوشش گیاهی در مناطق پرباران، یکی از عوامل مؤثر در بروز سیل در دامنه‌های البرز و زاگرس بوده است. راه‌سازی در مناطق کوهستانی به‌قصد برداشت چوب درختان جنگلی باعث هدایت سریع سیلاب به مناطق پایین‌دست می‌شود.

هم‌زمان با سرازیر شدن سیل در استان گلستان، رئیس‌کل دادگستری استان اعلام کرد که کیفرخواست پرونده مرگ سه نفر در سیل سال ۹۶ دهنه زرین گل علی‌آباد کتول صادر شده است.

هادی هاشمیان گفت: در این کیفرخواست شرکت ملی گاز خطوط شمال و شمال شرق به میزان ۶۵ درصد، اداره کل راه و شهرسازی به میزان ۲۰ درصد، امور آب منطقه‌ای به میزان ۱۰ درصد و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به میزان ۵ درصد به اتهام رعایت نکردن نظامات دولتی منتهی به مرگ سه نفر در سیل دهنه زرین گل، مقصر شناخته شدند.

یک زوج جوان و فرزند سه ساله آن‌ها در سیل مرداد سال ۱۳۹۶ در دهنه زرین گل علی‌آباد کتول، گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.