جاسوسان فیلم اعترافات اجباری موسوی مجد از کجا آمده‌اند؟

جمعه, 3ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن
بهنام قلی‌پور

برای اثبات جاسوسی موسوی مجد، یک روز پس از توقف اعتراضات مجازی گسترده به تایید حکم اعدام سه نوجوان دستگیر شده در اعتراضات آبان ۱۳۹۹، فیلمی از زندگی و اعترافات محمود موسوی مجد در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه منتشر و ساعاتی پس از پخش این فیلم، حکم اعدام او اجرا شد

فیلم منتشر شده اما نه تنها گره‌ای از ابهامات پرونده موسوی باز نکرد بلکه ابهاماتی نیز به این پرونده افزود

نزار زکا پس از انتشار خبر تایید حکم اعدام او به «ایران‌وایر» گفت محمود موسوی مجد تحت فشار و شکنجه وادار به اعترافات تلویزیونی شده است

«سلام؛ من سید محمود موسوی مجد، فرزند سیدکاظم هستم. از آن‌جا که مورد ظلم وستم قرار گرفته‌ام و با یکی از شدیدترین رنج‌ها و افتراها مواجه شده‌ام، بر خودم واجب می‌دانم که واقعیت تحریف شده و افتراهایی را که از زبان سخن‌گوی قوه قضاییه در رسانه‌های ایرانی منتشر شد، توضیح بدهم. این افترا زدن و دروغ‌ها که با هدف منحرف کردن افکار عمومی منتشر می‌شوند، به مثابه زهری هستند که بر جگر خانواده‌ام تزریق می‌شوند.»
این بخشی از سخنان منتسب به «محمود موسوی مجد» است که در یک فایل صوتی به زبان عربی منتشر شد. این فایل پس از توضیحات سخن‌گوی قوه قضاییه درباره تایید حکم اعدام موسوی مجد و ارتباط داشتن او با ماموران امنیتی «سیا» و «موساد» و لو دادن مکان استقرار فرماندهان سپاه پاسداران، از جمله «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی «قدس» منتشر شد.
در این فایل که موسوی مجدعربی را با لهجه لبنانی  صحبت می‌کند، ضمن توضیح درباره این که پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، در عراق دستگیر شده و هیچ نقشی در لو دادن مکان او نداشته است، تاکید می‌کند که به طور عادلانه محاکمه نشده و اتهامات او جعلی هستند: «(قوه قضاییه) حداقل باید به اعتراض‌های من و وکیلم بپردازند و آن‌ها را بررسی کنند. ما گفتیم این پرونده جعلی است و دارای کم و کاستی‌های زیادی است.»

هم‌زمان با انتشار فایل صوتی منتسب به موسوی مجد، قوه قضاییه حرف‌های «غلامحسین اسماعیلی»، سخن‌گوی این قوه را تصحیح کرد و گفت محاکمه موسوی مجد به خاطر لو دادن مکان فرماندهان سپاه در زمان‌های دیگر بوده است و مربوط به کشته شدن او نیست اما بر همکاری این فرد با سازمان‌های امنیتی سیا و موساد تاکید کرد.

دوستان و خانواده موسوی مجد معتقدند که او قربانی رقابت درون گروهی سپاهیان برای ثروت بیشتر و پرده‌برداری از فساد شده است.
کاظم موسوی مجد، پدر محمود موسوی مجد با انتشار نامه‌ای، اتهام جاسوسی پسرش را «تسویه حساب خصوصی توسط گروهی قدرتمند» در سوریه دانسته بود. او در بخشی از این نامه نوشته بود: «فرزندم قبل از بازگشت و تسویه حساب با سپاه، گزارش‌هایی درباره گروهی فاسد به حفاظت سپاه داده بود که در آن از تخلفات مالی، اخلاقی و مواد مخدر اشخاصی که از قضا آقازاده بودند، گزارش داده بود.»

با این حال، برای اثبات جاسوسی موسوی مجد، یک روز پس از توقف اعتراضات مجازی گسترده به تایید حکم اعدام سه نوجوان دستگیر شده در اعتراضات آبان ۱۳۹۹، فیلمی از زندگی و اعترافات محمود موسوی مجد در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه منتشر و ساعاتی پس از پخش این فیلم، حکم اعدام او اجرا شد.

فیلم منتشر شده اما نه تنها گره‌ای از ابهامات پرونده موسوی باز نکرد بلکه ابهاماتی نیز به این پرونده افزود.

در این فیلم، بخش‌هایی از یک گفت‌وگوی منسوب به موسوی مجد با یک مامور سازمان سیا در غرب آسیا نشان داده می‌شود که حکایت از یک قرار و مدار تلفنی برای انجام یک گفت‌وگو دارد اما موضوع آن در این فیلم مجهول است.

گفته می‌شود فردی که در این فیلم با موسوی مجد تلفنی صحبت می‌کند، «ریا مریم توماس» نام دارد و از جاسوسان امریکا است که با تخصص امنیت دیجیتال، سال‌ها برای دولت امریکا کار می‌کرده است.  ویدیویی هم از او در این فیلم نشان می‌دهد که وی در حال معرفی خودش است.  این ویدیو که در فیلم اعترافات موسوی مجد نشان داده می‌شود، بخشی از مصاحبه او با «موسسه کارآفرینی برلین» است که سال گذشته در شبکه یوتیوب به اشتراک گذاشته شد. او در شروع مصاحبه به عنوان متخصص امنیت دیجیتال معرفی می‌شود و در پاسخ به مصاحبه‌کننده، از سوابق کاری خود می‌گوید. اما در فیلم اعترافات اجباری موسوی مجد، با استناد به همین توضیحات، او جاسوس معرفی شده است.

در این فیلم هم‌چنین ادعا می‌شود محمود موسوی مجد با چند مامور سازمان سیا در ارتباط بوده و به آن‌ها اطلاعات می‌داده است. اسامی این افراد گفته و عکس‌های آن‌ها در فیلم به نمایش درمی‌آید، عکس‌هایی که به نظر می‌رسد از شبکه‌های اجتماعی گرفته شده اما جستجوی اینترنتی اسامی و تصاویر منتشر شده نتیجه‌ای نمی‌دهد و مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند، چگونه با موسوی مجد ارتباط برقرار کرده‌اند و نهاد‌های اطلاعاتی ایران که ادعا می‌کنند آن‌ها را رصد می‌کردند چطور به این افراد رسیده‌اند. تنها نام در جستجوی اینترنتی به فردی به نام  جان فورد ویدور در وین  بر می‌خوریم. در فیلم اعترافات مجد این فرد به عنوان رابط اصلی سیا با موسوی مجد معرفی می‌شود،  در جستجوی اینترنتی عکس و نشان دیگری از این فرد یافت نمی‌شود.
محمود موسوی مجد در بخش‌هایی از این فیلم  به ارتباط با جاسوسانی که در فیلم نشان داده می‌شوند،  اعتراف می‌کند ولی شاید اگر بخت یار او بود و مثل «مازیار ابراهیمی»، متهم پرونده دروغین ترور دانشمندان هسته‌ای جان سالم به در می‌برد، بعدها داستان این اعترافات را روایت می‌کرد.

«نزار زکا»، کارشناس لبنانی که در سفر به ایران بازداشت شد و مدت چهار سال را در زندان گذراند، هم‌بندی سابق محمد موسوی مجد بوده است. زکا پس از انتشار خبر تایید حکم اعدام او به «ایران‌وایر» گفت محمود موسوی مجد تحت فشار و شکنجه وادار به اعترافات تلویزیونی شده است: «برایم تعریف کرد اول که او را برای بازجویی بردند، به او گفته بودند اگر حرف‌های آن‌ها را تکرار نکند، شکنجه‌اش می‌کنند. بعد هم او را سوار هواپیما کردند و بردند ایران. در آن‌جا هم اول در بندهای تحت نظر سپاه بود و سپس او را به اوین آوردند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.