ترامپ وضعیت اضطراری ملی در رابطه با لبنان را تمدید کرد؛ «سلاح‌های ایرانی» دلیل اقدام

پنجشنبه, 9ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۸ مرداد وضعیت اضطراری ملی در رابطه با لبنان را تمدید کرد و «انتقال اسلحه از ایران به حزب الله» را یکی از دلایل آن نامید.

اقدام آقای ترامپ ناظر به فرمان اجرایی شماره ۱۳۴۴۱ است که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال ۲۰۰۷ با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان و قدرت گرفتن حزب الله در آن زمان صادر کرد.

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.

آقای ترامپ در فرمان خود که وبسایت کاخ سفید آن را منتشر کرده است، می‌گوید که «برخی فعالیت‌های جاری از جمله ادامه انتقال سلاح از ایران به حزب الله که شامل جنگ‌افزارهای پیچیده می‌شود» گواهی بر لزوم این فرمان است.

وی سپس تاکید کرده که این اقدام ایران ناقض حق حاکمیت ملی در لبنان است، ثبات اقتصادی و سیاسی در منطقه را از بین می‌برد و تهدیدی نیز علیه امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.

فرمان وضعیت اضطراری ملی در رابطه با لبنان طی این مدت به طور سالانه تمدید شده، اما این بار چنین رخدادی همزمان با درگیری نظامی در نوار مرزی اسرائیل و لبنان است.

اسرائیل جنوب لبنان را هدف گلوله‌های توپ قرار داده. مقامات این کشور می‌گویند، تعدادی از نیروهای حزب‌الله قصد نفوذ به داخل خاک اسرائیل را داشتند که با واکنش ارتش اسرائیل مجبور به عقب‌نشینی شدند.

اما حزب الله لبنان که در منطقه وقوع درگیری حضور نظامی دارد، تلاش برای نفوذ به خاک اسرائیل را تکذیب کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.