وزارت بهداشت ایران: از هر ۱۴ نفر مبتلا به کرونا در تهران یک نفر فوت می‌کند، کنکور دکتری برگزار شد

پنجشنبه, 9ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

تهران

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران می‌گوید: “موارد بستری در تهران اوج گرفته که خیلی خطرناک است” و هشدار داده این شهر “منشأ آلودگی برای شهرهای دیگر” بوده و “از هر ۱۴ نفر بیمار کرونا بستری در تهران، ۱ نفر فوت می‌کند”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی گفته است “در این مدت از ابتدای اسفند تاکنون، روزانه به طور متوسط ۱۰۲ مرگ” در کشور در اثر ابتلا به کرونا داشته‌ایم و “۲۶ استان کشور یا قرمزند یا در حال هشدار هستند و ۷۲ میلیون جمعیت کشور در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، به سر می‌برند.”

به گفته وی روز گذشته در استان تهران ۷۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده‌اند و “میزان بستری سنین پایین هم نسبت به دوره چهار ماهه قبل دو برابر شده است. باید خیلی مراقب جوانان و کودکان باشیم.”

حریرچی
 
توضیح تصویر،

حریرچی: میزان بستری سنین پایین هم نسبت به دوره چهار ماهه قبل دو برابر شده است. باید خیلی مراقب جوانان و کودکان باشیم.

 

آقای حریرچی همچنین در خصوص برگزاری مراسم‌های مذهبی ماه محرم نیز گفت: “ما برای مراسم محرم سه هدف را دنبال می‌کنیم؛ یکی این که مراسم را به خوبی برگزار کنیم، دوم این که راضی نیستیم که یک بچه هیأتی یک درجه تب کند و سوم این که نوع جدید از برگزاری مراسم را داشته باشیم که با رعایت پروتکل‌ها همراه باشد”.

علی‌رغم هشدارهای کارشناسان نسبت به برگزاری مراسم‌های مذهبی در زمان شیوع مجدد ویروس کرونا، مقامات دولتی و مذهبی ایران همچنان بر برگزاری اینگونه برنامه‌ها اصرار دارند. برخی کارشناسان و مسئولان بهداشتی اعلام کرده‌اند که برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در ایران ممکن است به بروز فاجعه منجر شود.

الگوی جهانی برگزاری محرم

دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفت که برای برگزاری مراسم عزاداری محرم “الگویی ارائه می‌دهیم که شیعیان سایر کشورها ببینید که ایران اسلامی از خود چه نبوغی بر جای گذاشت.”

وزیر بهداشت ایران
 
توضیح تصویر،

دیدار وزیر بهداشت ایران با مداحان و واعظان

 

آقای نمکی در دیدار با مداحان و واعظان گفته است: “می‌خواهیم در تاریخ ثبت کنیم که هم یاد امام حسین را پاس داشتیم…و هم الگویی ماندگار و نمونه به جهان معرفی کردیم.”

به گفته مقام‌های دولت وضعیت همه‌گیری کرونا در بسیاری از نقاط ایران از جمله تهران “قرمز” است و در هفته‌های گذشته آمار مرگ بر اثر ابتلا به کرونا بعد از یک دوره کاهش به بیش از دوره ابتدایی شیوع رسیده است. گزارش‌ها از شهرهای مختلف از پر شدن ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها و فرسوده شدن کادر درمان خبر می‌دهد.

بنا بر آمار رسمی تا کنون بیش از ۱۶هزار و ۳۰۰ نفر در ایران در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۳۰۰ هزار مبتلا هم شناسایی شده است.

کنکور دکتری برگزار شد

یکی دیگر از مواردی که کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف نسبت به برگزاری آن هشدار داده بودند، برگزاری آزمون‌های سراسری در ایران در شرایط همه‌گیری کرونا است.

امروز سازمان سنجش ایران اعلام کرد که آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ با حضور ۱۷۵ هزار نفر با حضور در مراکز تعیین شده در ۶۰ شهرستان برگزار شده است.

وزارت علوم ایران اعلام کرده که بر پروتکل‌های بهداشتی نظارت کامل دارد و “فاصله بین صندلی‌ها ۱۶۰ سانتیمتر است و همه عوامل اجرایی مجهز به لباس‌های مخصوص (گان، محافظ چشمی و ماسک) هستند”.

قرار است در روزهای آخر مردادماه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها با حضور میلیون‌ها داوطلب در ایران برگزار شود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران گفته است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که “اگر فکر می‌کردیم که وضعیت ما طی یکی دو ماه آینده بهتر از امروز می‌شود، آزمون سراسری را ممکن بود به تاخیر بیندازیم. زمان آزمون را چند بار به تاخیر انداخته ایم، اما وضعیت بهتر نشده است.

پیش از این دولت ایران در انتظار بهبود شرایط کرونا تاریخ برگزاری کنکور سراسری را به تعویق انداخته بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.