درآمد ایران از صادرات غیرنفتی در چهار ماه نخست سال‌جاری بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت

یکشنبه, 12ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

سخنگوی گمرک ایران از کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلاری صادرات غیر نفتی ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد که در این مدت کل ارزش دلاری صادرات غیرنفتی هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده و در مقابل ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات انجام شده است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت که در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است.

سخنگوی گمرک ایران همچنین با اعلام کاهش ۲۴ درصدی واردات در چهار ماه نخست سال۹۹ گفت که «میزان واردات کشور در این مدت با بیش از ۲۴ درصد کاهش به رقم ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار و به وزن ۱۱ میلیون و ۷۹۳ هزار تن رسیده است.»

لطفی بزرگترین شریک تجاری ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری را چین معرفی کرد و گفت که «۲۸ درصد از صادرات غیرنفتی ایران در این مدت با وزن هشت میلیون ۴۶۹ هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار به چین انجام شده است و در مقابل ۲۵ درصد واردات ایران نیز با وزن یک میلیون و ۲ هزار  تن و به ارزش دو میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار از چین انجام شده است.»

دومین مقصد صادرات ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری که شامل ۲۲ درصد کل صادرات غیرنفتی این چهار ماه است به عراق انجام شده است که شامل شش میلیون و ۴۴۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار بوده است.

امارات متحده عربی سومین مقصد صادرات ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری بوده که ارزش دلاری آن یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بوده است و با وزن چهار میلیون و ۶۲۵ هزار تن نزدیک به ۱۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران را در این مدت شامل شده است.

افغانستان به وزن دو میلیون و ۱۱۵ هزار تن و ارزش دلاری ۷۱۳ میلیون دلار نیز مقصد هشت درصد صادرات غیرنفتی ایران بوده است و پس از آن نیز در رتبه پنجم ترکیه قرار گرفته است که شامل پنج درصد صادرات ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری با وزن ۸۴۳ هزار تن و به ارزش ۴۰۵ میلیون دلار شده است.

در میان کشورهایی که بیشترین واردات چهار نخست سال‌جاری از آنان به ایران انجام شده است، به ترتیب بعد از چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان قرار گرفته‌اند.

کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلاری صادرات غیرنفتی ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ درحالی رخ داده است که با شیوع کرونا و بسته شدن مرز محدودیت‌ها در مورد صادرات غیرنفتی نیز افزایش یافت.

همزمان قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۸۷ دلار بود اما این نرخ در سه ماه نخست سال‌جاری به ۲۹۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

از سوی دیگر صادرات نفتی ایران نیز به شدت دچار کاهش شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، دو روز قبل به کمیته روابط خارجی سنا گفت: «از ماه می سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۸) ۹۰ درصد درآمدهای نفتی را که رژیم ایران برای تروریسم و فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی صرف می‌کند، کاهش داده‌ایم.»

خبرگزاری مهر، وابسته سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۶ تیر ماه به نقل از بولتن سالانه اوپک، نوشت که درآمد سالانه نفت ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار کاهش یافته است، و این درحالی است که کاهش در آمد ایران از محل صادرات نفتی همچنان ادامه دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اول خرداد ماه گذشته با تایید کاهش درآمد نفتی ایران، گفت که ما برنامه‌های تحریم‌شکن داریم اما «شرایط فوق العاده سخت است، نه تنها به‌خاطر تحریم‌ها که بر تحریم‌ها کرونا هم اضافه شده است و هر چقدر هم صادرات داشته باشیم قیمت‌ها کمتر از یک‌سوم شده است.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.