وزارت اطلاعات خطاب به چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی بیمار: با ما همکاری کن درمان می‌شوی

دوشنبه, 13ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرده است. از سوی دیگر مسئولان زندان مسجدسلیمان نیز با اعزام او به بیمارستان و انجام عمل جراحی به بهانه شیوع کرونا در کشور مخالفت می‌کنند. این زندانی سیاسی به دلیل نارسایی و عفونت کلیه نیازمند عمل جراحی است و پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان نیز با نوشتن نامه‌ای بر ضرورت انجام عمل جراحی تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرده است.

یک منبع مطلع از شرایط آقای قدم خیری در خصوص وضعیت وی به هرانا گفت: “چنگیز قدم خیری از ۲ سال گذشته با نارسایی و عفونت کلیوی مواجه است و با وجود تاییدیه‌های پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان مبنی بر لزوم انجام عمل جراحی تاکنون از درمان محروم مانده است. آقای قدم خیری هر روز یا یک روز در میان در بهداری است و تنها برای رفع عفونت و کاهش عوارض ظاهری بیماری به او پنی‌سیلین و دگزامتازون تزریق می‌کنند. وقتی هم دردش زیاد شود مانند ۳ اعزام صورت گرفته در دو سال اخیر به بیمارستان به او مورفین تزریق می‌کنند. چندی پیش پزشک متخصص زندان با دادستان مسجدسلیمان تماس گرفته و از ضرورت انجام جراحی گفته است. دادستان مسجد سلیمان هم با دادستان کامیاران، فردی به نام جعفری تماس گرفته و او نیز همه چیز را به تصمیم اداره اطلاعات وابسته دانسته. در نهایت خانواده آقای قدم خیری به اداره اطلاعات کامیاران مراجعه کردند تا پیگیر اعزام او شوند و اداره اطلاعات پیغام داد چنگیز با ما تماس بگیرد. پس از تماس چنگیز قدم خیری با اداره اطلاعات، ماموران به او گفتند تنها در صورتی با اعزام و درمان‌ات موافقت می‌کنیم که با ما همکاری کنی. در واقع از بیماری و درد او برای همکاری و جاسوسی برای اطلاعات سوءاستفاده کرده و گروکشی می‌کنند”.

آقای قدم خیری در تاریخ ۲۱ آذر ۹۸ به مدت ۱۳ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و ممانعت اداره اطلاعات از اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زد و در پی وعده مساعد مسئولان قضایی و ملاقات با خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داد. او در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۸ نیز با دلایل مشابه اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۱۷ اسفند با درخواست پزشک معالج خود به اعتصاب غذایش پایان داد.

پیشتر یک منبع نزدیک به آقای قدم خیری در گفتگو با هرانا در خصوص اعزام پیشین او به بیمارستان گفته بود: “چنگیز قدم خیری مدت زیادی است که از درد کلیه رنج می برد و یک کلیه‌اش را از دست داده است. با توجه به اینکه به وضعیت سلامتی‌اش رسیدگی تخصصی نشده، بهداری زندان به مسئولان زندان هشدار داده است در صورتی که در طی ماه‌های آینده مداوا نشود، سلامت وی با تهدید جدی مواجه خواهد شد.”

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.

این زندانی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه توسط دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

آقای قدم خیری حدود ۵ سال پیش با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد. علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده‌اش رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.

چنگیر قدم خیری در بهمن‌ماه ۹۷ طی نامه‌ای که متن کامل آن توسط هرانا منتشر شد، خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع که تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته است و از بیمارهای متعدد جسمی و ضعف عمومی رنج می‌برد، گفت که بی‌گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.