اعتراضات دیماه ۹۶؛ مصطفی صالحی اعدام شد

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. آقای صالحی روز دوشنبه ۱۴ مردادماه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ در شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف آباد در استان اصفهان است که در اواخر سال ۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان محاکمه شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

خبرگزاری فارس از خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی در مطلبی ضمن تایید اجرای حکم اعدام آقای صالحی نوشته است وی از عوامل اصلی اعتراضات دیماه سال ۹۶ در کهریزسنگ نجف‌آباد بود که پس از چندین جلسه دادگاه به اتهام قتل سجاد شاه‌سنایی به اعدام محکوم شد و بعد از ٣ سال بررسی و طی مراحل قضایی، بامداد امروز اعدام شد.

هرانا روز گذشته در گزارشی از انتقال مصطفی صالحی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داد و گفته بود که بررسی های هرانا در تماس با نزدیکان این زندانی حاکی از آن است که آقای صالحی که در زندان دستگرد اصفهان محبوس است و طی ۲۴ ساعت اخیر با خانواده خود تماسی نداشته است. این وضعیت و تداوم بی خبری از او بر نگرانی‌ها از سرنوشت این شهروند افزوده است.

مصطفی صالحی پیشتر در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در شهر کهریزسنگ نجف آباد در استان اصفهان بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

آقای صالحی نهایتا در اواخر سال ۹۷ در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان به ریاست قاضی مرادعلی نجف پور محاکمه شد. اتهام مطروحه در جریان این جلسه دادگاه علیه آقای صالحی قتل سجاد شاه سنایی یکی از نیروهای سپاه پاسداران و ضرب و جرح ۶ نفر دیگر عنوان شد.

مرادعلی نجف پور، رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان، قاضی محاکمه کننده مصطفی صالحی

مرادعلی نجف پور، رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان، قاضی محاکمه کننده مصطفی صالحی

پیشتر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در گزارشی با اعلام اینکه پاسدار سجاد شاه سنایی در جریان اعتراضات دیماه ۹۶، زمانی که به همراه دیگر مأموران در تلاش برای باز کردن محور اصفهان – نجف‌آباد بود، با شلیک گلوله اسلحه شکاری کشته شد، از صدور حکم برای آقای صالحی در این پرونده خبر داد. با این حال پس از آن قوه قضائیه دیگر در این خصوص اطلاع رسانی نکرد.

پیش از این نیز ۱۳ تن دیگر از متهمان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر اصفهان مورد محاکمه قرار گرفتند و ۵ تن از آنان به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی در بهمن ۹۸ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان هرکدام به ۲ بار اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این پرونده در مورد سایر متهمان به صدور حکم زندان و شلاق منتهی شده است. هفته گفته گذشته و در پی بی خبری از وضعیت این زندانیان، خانواده‌های آنها و فعالان حقوق بشر، نسبت به احتمال اعدام این افراد ابراز نگرانی کردند. دادگستری استان اصفهان در واکنش به افزایش نگرانی‌ها از احتمال اعدام “پنهانی” این افراد در خمینی شهر، مدعی شد: “این اشخاص اعدام نشده‌اند و تشریفات قانونی برای اعدام این پنج تن طی نشده است.”

اعتراضات دیماه ۱۳۹۶

در اعتراضات اواخر سال ۹۶ که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دستکم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند. رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”. چندی پیش نیز علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ گفت که این اعتراضات ۱۶۰ شهر کل کشور را در بر گرفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.