متاستاز سرطان «آرش صادقی» در زندان به شانه و سینه او؛ روند درمان این زندانی سیاسی متوقف شده است

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن
Arash Sadeghi, Prisoner, Iran
آرش صادقی، زندانی سیاسی در ایران

آرش صادقی، زندانی سیاسی که به خاطر انتقاد از جمهوری اسلامی به ۱۹ سال زندان محکوم شده است،‌ به رغم ابتلا به سرطان در زندان بدون مداوا رها شده است.

یک منبع آگاه به صدای آمریکا گفت که به رغم «متاستاز» (گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر)‌ بیش از یکسال است که روند مداوای او منقطع بوده و بعضا با تاخیر دنبال شده است.

این فرد مطلع از وضعیت آقای صادقی، که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به صدای آمریکا گفت: «آرش صادقی در فروردین ماه سال ۹۷ در زندان به بیماری کندروسارکوم (نوعی سرطان بدخیم استخوان) مبتلا شد و پس از آن برای جراحی به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. اما پس از جراحی با دستور دادستان تهران و فشار اطلاعات سپاه، روند درمان قطع شد. این درحالی بود که پزشک معالج این زندانی سیاسی، اواخر سال ۹۸ اعلام کرده بود بیماری او به ناحیه بازو، شانه، و دو استخوان بالای سینه متاستاز کرده و او را در شرایط بدی قرار داده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته به خاطر شیوع کرونا، روند درمان صادقی عملا متوقف شده است.»

آرش صادقی، زندانی سیاسی در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. همچنین قاضی دادگاه حکم ۴ سال حبس تعلیقی این زندانی ۳۲ ساله را اجرایی کرد. به این ترتیب آرش صادقی ۳۲ ساله مشغول گذراندن حکم ۱۹ سال زندان خود برای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زمینه حقوق بشر است. این در حالی است که این منبع مطلع از وضعیت آقای صادقی می‌گوید‌، آرش صادقی فعالیت‌های خود را مسالمت‌آمیز و در چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌داند و هیچ‌یک از موارد اتهامی را قبول ندارد.

این فرد مطلع به صدای آمریکا گفت که آرش صادقی دی ماه سال گذشته با تاخیر سه ماهه پس از تشخیص بیماری، تحت ۳۰ جلسه پرتودرمانی قرار گرفت. به گفته پزشک معالج مداوای او نیازمند پرتودرمانی بیشتری است، اما با شیوع و گسترش ویروس کرونا و قرنطینه اکثر بیمارستان‌ها، مداوای این زندانی سیاسی باز هم به تعویق افتاده است.

وی  گفت: «پس از عمل جراحی این زندانی سیاسی در سال ۹۷ طبق دستور پزشک معالج هر سه ماه یکبار باید از کل استخوان‌‌های بدن آقای صادقی اسکن انجام می‌شد تا اگر بیماری متاستاز کرد، مجدداً روند پرتو درمانی و یا شیمی درمانی به تشخیص پزشک در پیش گرفته شود، اما متاسفانه تا یک سال بعد از جراحی به آرش صادقی اجازه اعزام به بیمارستان داده نشده است.»

محرومیت از رسیدگی کامل پزشکی پیشتر نیز موجب وخیم شدن وضعیت بیماری برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های ایران شده بود؛ از جمله علیرضا رجایی، زندانی سیاسی، که پزشکان پس از آزادی او از زندان به دلیل ابتلا به سرطان، ناچار به برداشتن بخشی از صورت و تخلیه یک چشم او شدند.

این فرد مطلع همچنین به صدای آمریکا گفت که پس از بازداشت مجدد گلرخ ایرایی، همسر این زندانی سیاسی، در تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ و انتقال این فعال مدنی به زندانی قرچک ورامین راه‌های ارتباطی آرش صادقی، از جمله تماس تلفنی و ملاقات با همسرش، به دستور دادستان تهران و سازمان اطلاعات سپاه قطع شده است. تا به امروز دلیل موجهی را برای این محرومیت‌ها اعلام نشده است و تنها به آقای صادقی گفته شده که «شما مستحق داشتن تماس تلفنی و ملاقات نیستید.»

ایالات متحده بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و فعالان مدنی، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.