آمریکا قطعنامه جدیدی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «ارائه کرد»

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد

بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۵ مردادماه، خبر داد که ایالات متحده قطعنامه جدیدی را با درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ با ذکر این خبر نوشت که متن این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که از فروش یا خرید هر گونه سلاح از ایران پرهیز کنند.

این قطعنامه همچنین از کشورها می‌خواهد که در رابطه با ایران از ارائه هرگونه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، مشاوره، یا هر گونه کمک به تأمین، فروش، انتقال، ساخت، نگهداری، یا استفاده از جنگ‌افزار خودداری کنند.

خبرگزاری بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که متن این قطعنامه دقیقاً مشابه با قطعنامه‌ای است که ایالات متحده در ماه ژوئن، کمتر از دو ماه پیش، ارائه کرده بود و این نشان می‌دهد که دولت ترامپ از درخواست متحدان و مخالفان خود در شورای امنیت برای ایجاد تغییر در متن پیروی نکرده است.

در عین حال، کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۱۴ مرداد، از احتمال وتو کردن این قطعنامه از سوی روسیه و چین سخن گفت.

اما خانم کرفت و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، تهدید کرده‌اند که در چنین حالتی از مکانیسم ماشه که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران درج شده استفاده خواهند کرد.

این مکانیسم مربوط به بازگشت سریع تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

ایالات متحده می‌گوید حتی با وجود این که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، از برجام خارج شده این کشور می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

خانم کرفت به خبرنگاران گفت که «استراتژی ما با اعضای دیگر سازمان ملل خوب عمل کرده است، اما حال که چین و روسیه قصد وتو دارند ‌می‌خواهیم کاری کنیم که چین و روسیه در گوشه‌ای منزوی شده و انگشت‌نما شوند.»

وی اضافه کرد: «همه متوجه خواهند شد که این انتخاب بین ظلم و آزادی است.»

بر اساس توافق هسته‌ای با ایران، ممنوعیت دادوستد جنگ‌افزار برای ایران قرار است در ماه اکتبر منقضی شود.

چندین دیپلمات به خبرنگاران گفتند که فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین در تلاش برای تنظیم قطعنامه‌ای هستند که بتواند از تمدید تحریم تسلیحاتی مورد نظر ایالات متحده جلوگیری کند، اما هنوز اتفاق نظری بین این کشورها حاصل نشده است.

منابع: بلومبرگ و رادیوفردا / پ. پ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.