جمهوری اسلامی حکومت اعدام: «تایید» حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد

شنبه, 18ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

حیدر قربانی

گفته می‌شود حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد، از سوی دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام زندان سنندج ابلاغ شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، حکم اعدام حیدر قربانی روز پنجشنبە ١۶ مرداد، از سوی شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور تایید و فورا به اجرای احکام ابلاغ شده است.

هنوز مقام‌های قضایی ایران به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند و وکلای حیدر قربانی هم تاکنون در مورد خبر تأیید حکم اعدام این زندانی سیاسی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. رادیو فردا هم هنوز نتوانسته مستقلا این خبر را تایید کند.

حیدر قربانی و محمود صادقی برادرزنش که ساکن یکی از روستاهای کامیاران در استان کردستان بودند، مهرماه سال ٩۵ بە اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» بازداشت شدند.

حیدر قربانی همچنین به عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران متهم شده است.

شبکە «پرس تی وی» پیشتر فیلمی از اعترافات اجباری حیدر قربانی را منتشر کرده بود.

بە گفتە نزدیکان حیدر قربانی، وی «تحت شکنجە» ناچار شدەاست کە در این فیلم، مسئولیت کشتن چندین تن از اعضای سپاه پاسداران را به عهدە بگیرد.

اخیرا و در پی انتشار گزارش‌ها از اعدام قریب‌الوقوع سه معترض بازداشت‌شده در آبان ۹۸، موج مجازی و گسترده‌ای در اعتراض به احکام اعدام شکل گرفت، که بازتاب جهانی پیدا کرد.

در پی آن اعتراضات گسترده نیز، هرچند اعدام سه معترض، آقایان امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی فعلا متوقف شده، اما سخنگوی قوه قضائیه گفته بود «گوش ما اصلا به آن ها بدهکار نیست».

پس از آن حکم اعدام مصطفی صالحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ در کهریزسنگ نجف‌آباد، اجرا شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.