یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی به زندان محکوم شد؛ محکومیت به خاطر رفتن به پاسارگاد در روز کورش!

سه شنبه, 21ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن
Yasamin Hanifeh Tabataba'ei, Activist
یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی و از اعضای شورای جبهه دموکراتیک ایران

یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی و از اعضای شورای جبهه دموکراتیک ایران، که آبان ماه سال گذشته در مسیر پاسارگاد بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب به زندان محکوم شد.

بنا بر اطلاعات منتشره در رسانه‌های اجتماعی، خانم طباطبایی به تازگی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «تبانی و تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان، چهار ماه کار اجباری در خانه سالمندان، و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی، شرکت در احزاب، و دسته‌جات محکوم شد.

بر اساس اطلاعات موجود، دادگاه خانم حنیفه طباطبایی در تاریخ ۲۲ تیرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی/خارجی» و «تبلیغ علیه نظام»، به صورت غیرعلنی و بدون حضور وکیل برگزار شد. حکم صادره نیز روز پنجشنبه ۲ مرداد ماه با حضور این فعال سیاسی در شعبه مذکور به او ابلاغ شده است.

بنا بر اطلاعات منتشره در رسانه‌های اجتماعی، در زمان ابلاغ حکم خانم طباطبایی تهدید شده است که در صورت اعتراض به حکم صادره و رسانه‌ای کردن آن، مجدداً بازداشت خواهد شد. همچنین در دادنامه صادره آمده است که، برای اثبات اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی، هنوز مدارک کافی به‌دست نیامده و به همین منظور پرونده در رابطه با این اتهام بسته نخواهد شد.

این فعال سیاسی عضو جبهه دموکراتیک ایران در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۸ در مسیر پاسارگاد در شهر آباده به همراه حشمت الله طبرزدی، دبیر کل، و شمار دیگر از اعضای این جبهه بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ در زندان اوین منتقل شدند. آنها پس از دست‌کم ۲۱ روز با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

گفته می‌شود حکم صادره برای این فعال سیاسی، به خاطر سفر سال گذشته او به پاسارگاد برای حضور در مراسم روز کوروش، بنیان‌گذار پادشاهی هخامنشی، بوده است.

اگرچه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران مناسبتی به نام روز کوروش وجود ندارد، اما روز هفتم آبان ماه به طور غیررسمی به کوروش اختصاص پیدا کرده و همه ساله برخی از ایرانیان با حضور در پاسارگاد به بنیان‌گذار پادشاهی هخامنشی ادای احترام می‌کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هر ساله در تلاش هستند که با نزدیک شدن به تاریخ ۷ آبان ماه از طریق مسدود کردن جاده منتهی به پاسارگاد برگزاری روز کوروش و تجمع شهروندان ایرانی در پاسارگاد را لغو کنند. اما در سال‌های اخیر، جمعیت زیادی در آن روز در اطراف آرامگاه کوروش در پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد آن پادشاه هخامنشی را زنده نگاه می‌دارند.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.