مصطفی معین: در کنترل نانوایی ناتوانید، جمعیت میلیونی کنکور را کنترل می‌کنید؟

پنجشنبه, 23ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

قربانیان رسمی کرونا به مرز ۱۹ هزار نفر رسید، اصفهان رشد ۲۵ درصدی داشته است

مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی- ایرنا

با وجود اوج‌گیری مجدد کرونا در استان‌های ایران، برنامه‌ریزی برای برگزاری کنکور سراسری و عزاداری محرم آغاز شده است.

صبح امروز مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی در یک نشست خبری به دولت روحانی هشدار داد که برگزاری کنکور و مراسم‌های عزاداری سبب افزایش شدید در شمار بیماران و قربانیان خواهد شد.

او گفت «که اگر من مسئولیت داشتیم  اجازه نمی‌دادم نه کنکور و نه هیچ جشن و عزایی برگزار شود، این دیدگاه اخلاقی و انسانی است.»

معین همچنین گفت که امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جمعیت میلیونی عزاداری و کنکور ناممکن است: «ما در صف نانوایی که ۱۰ نفر بیشتر نیستند هم نتوانسته‌ایم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، چطور می‌توانیم در یک جمعیت میلیونی پروتکل‌ها را رعایت کنیم و همه را مجبور کنیم فاصله‌گذاری‌ها رعایت کنند و ماسک بزنند اینکه می‌گوییم کنکور برگزار نمی‌شود مگر اینکه پروتکل رعایت شود اقدام درستی نیست.»

امروز سخنگوی وزارت بهداشت گفت که ۱۸ هزار  و ۹۸۸ نفر قربانی بیماری کووید ۱۹ شده‌اند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ بیمار دیگر نیز جان خود را از دست دادند تا آمار رسمی به رقمی برسد که سیما سادات لاری آن را اعلام کرد.

در شبانه‌روز گذشته دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ نیز شناسایی شده‌اند که تقریباً نیمی از آن‌ها به خدمات بیمارستانی نیاز پیدا کرده‌اند.

در روزهای گذشته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نسبت به اشغال تمامی ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو در کشور هشدار داده بود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون سه هزار و -۹۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در وضعیت حاد قرار دارند. «وضعیت حاد» به بیمارانی اطلاق می‌شود که در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند. ایران هم‌اکنون حدود چهار هزار و -۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو دارد و مقام‌های بهداشتی درخواست کرده‌اند به‌سرعت ظرفیت این تخت‌ها در سراسر کشور افزوده شود.

سخنگوی وزارت بهداشت وضع کنونی استان اصفهان را نیز ناگوار دانست و گفت که در شش هفته گذشته شاهد ۲۵ درصد رشد بیماری در این استان بوده‌ایم: «اصفهان در ابتدای شیوع بیماری در کشور خیز بسیار شدیدی را در موارد ابتلا و بستری تجربه کرد و از فروردین‌ماه موارد ابتلا و بستری در این استان کاهش یافت و در هفته اول خردادماه به کمترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید. با وجود توصیه‌های بهداشتی از نیمه خردادماه، نمودار ابتلا و بستری در این استان دوباره روند صعودی گرفت و شاهد رشد ۲۵ درصدی موارد ابتلا و بستری در استان اصفهان ظرف شش هفته گذشته هستیم.»

وزارت بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و ۵ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در شهرستان‌های پرجمعیت و پرتردد مثل اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا، لنجان، فلاورجان، مبارکه و شاهین‌شهر وضعیت بیماری حساس‌تر و شکننده‌تر است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.