وال‌استریت ژورنال: آمریکا چهار کشتی حامل سوخت ایران را توقیف کرد

پنجشنبه, 23ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، در خبری اختصاصی نوشت دولت آمریکا برای نخستین بار چهار کشتی که گفته شده حامل سوخت ایران بوده‌ و تحریم‌ها را نقض کرده‌اند، توقیف کرد.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند این چهار کشتی به نام‌های لونا، پندی، برینگ و بلا، چند روز پیش توقیف شده و هم‌اکنون در مسیر انتقال به هیوستون هستند.

به گفته این مقام‌ها، انتظار می‌رود مقام‌های ارشد دولتی از این تانکرها در مراسمی که از قبل برنامه‌ریزی شده بازدید کنند.

وال‌استریت ژورنال از قول یک مقام آمریکایی نوشت این نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی توقیف شده‌اند. این مقام اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

پیامد حمل سوخت به ونزوئلا؟

ماه گذشته هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن در ارتباط با انتقال محموله‌های سوخت ایران به ونزوئلا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود دادستان‌های فدرال آمریکا شکایتی را برای توقیف حجم سوختی معادل گنجایش چهار نفتکش که تهران به ونزوئلا فرستاده، تنظیم کردند. 

به نوشته این روزنامه، شکایتی که دادستان‌های فدرال آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ارائه داده‌ بودند، در راستای جلوگیری از رسیدن سوخت ایران به ونزوئلا و فرستادن محموله‌های دیگر و همچنین قطع درآمد تهران از این راه بوده است.

حسن روحانی روز سوم‌ خرداد تهدید کرده بود  اگر برای نفتکش‌های ایرانی اعزامی به  ونزوئلا مشکلی رخ دهد، «متقابلا برای آمریکا مشکل بوجود خواهد آمد».

 

توقیف چند ساعته 

در تازه‌ترین تنش‌، ایران روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه یک فروند کشتی با پرچم لیبریا را در نزدیکی تنگه هرمز برای ساعاتی توقیف کرد. 

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، در نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه بیست‌وسوم مردادماه، اعلام کرد که یک کشتی تجاری به نام «ویلا» از سوی نیروهای نظامی ایران در آب‌های بین‌المللی توقیف شده است.

بنابر اعلام سنتکام، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران شامل دو کشتی و دو هلیکوپتر سی کینگ، در عملیاتی یک کشتی به نام «ویلا» را در آب‌های بین‌المللی توقیف کردند.

«ائتلاف بین المللی امنیت دریایی» در واکنش به توقیف چند ساعته کشتی (‌ویلا) با پرچم لیبریا از سوی نیروهای نظامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز، با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.