احضار عضو شورای شهر تهران به دادگاه به خاطر انتقاد از ‘پنهان‌کردن’ آمار کرونا

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران بارها خواستار شفافیت درباره آمار کرونا شده است

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران بارها خواستار شفافیت درباره آمار کرونا شده است

سخنگوی شورای شهر تهران خبر داده که یکی از اعضای این شورا به دلیل انتقاد از مقام‌های ایرانی درباره شیوه اعلام آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا، به دادگاه احضار شده است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توییترش نوشته که امروز شنبه ۲۵ مرداد، محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا، به دلیل حرف‌هایی که ۱۹ فروردین در شورا زده، باید به دادسرای کارکنان دولت برود.

محمدجواد حق‌شناس که به دادگاه احضار شده، چند مرتبه در جلسه شورا خواستار دریافت آمار دقیق و تفکیک شده مرگ و میر و مبتلایان کرونا در استان‌ تهران شده بود.

آقای اعطا گفته که صحبت‌های همکارش در شورا “از سر دغدغه و دلسوزی و از منظر نمایندگی مردم در شورا” بوده و ابراز امیدواری کرده که قاضی دادگاه حکم برائت آقای حق‌شناس را صادر کند.

آقای حق‌شناس، عضو شورا در فروردین ماه و خردادماه گذشته خواستار “شفافیت” مسئولان در ارائه اطلاعات مبتلایان به کرونا شده و انتقاد کرده بود که چرا مقام‌ها اعلام آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در استان‌ها را “متوقف کرده‌اند.”

او گفته بود که “بدون هیچ دلیل و توضیحی” مسئولان به این خواسته قانونی اعضای شورا برای دریافت آمار تفکیکی پاسخ نداده‌اند.

 

آقای حق‌شناس قبلا هم به دادسرای رسانه احضار شده بود. اقدامی که باعث انتقاد همکاران او از جمله مجید فراهانی، عضو دیگر شورای شهر شد. او احضار آقای حق‌شناس به اتهام درخواست آمار تفکیکی را خلاف قانون اساسی دانسته و گفته بود که رئیس‌جمهور در مقابل مردم سوگند یاد کرده که پاسدار حقوق مردم و قانون اساسی باشد.

وزارت بهداشت ایران مدتی بعد از شیوع کرونا، ارائه آمار استانی را متوقف کرد. اقدامی که به گفته کارشناسانی که بی‌بی‌سی در تحقیقش با آنها مصاحبه کرده است، تلاشی برای “پنهان کردن” آمار واقعی قلمداد می‌شود.

پیش‌تر دکتر قدرت اخوان‌اکبری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، پس از ارایه آمار استانی از کار برکنار شده بود.

 
توضیح تصویر،

مطلبی که انتشارش باعث توقیف جهان صنعت شد

 

این اولین بار نیست که اظهار نظر درباره “پنهان‌کاری” در زمینه آمار کرونا به برخورد قضایی و امنیتی منجر می‌شود.

هفته گذشته، روزنامه جهان صنعت به دلیل مصاحبه با کارشناسی که آمار رسمی کرونا در ایران را “غیرواقعی” خوانده بود، توقیف شد.

این روزنامه چاپ تهران، به نقل از محمدرضا محبوب‌فر آمار رسمی اعلام شده درباره مرگ و میر ناشی از کرونا را غیرواقعی خوانده بود.

روزنامه جهان صنعت آقای محبوب‌فر را عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا معرفی کرده بود اما بعد از توقیف روزنامه، آقای محبوب‌فر در مطلبی گفت که او به اشتباه عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا معرفی شده و یک کارشناس بهداشتی مستقل است.

آقای حق‌شناس در جلسه شورای شهر درباره توقیف این روزنامه هم تذکر داده و از این کار انتقاد کرده بود.

تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد، بنا بر فهرست درگذشتگان، قربانیان کرونا در ایران تا پایان تیر ماه به ۴۲ هزار نفر می‌رسند که نزدیک سه برابر آمار رسمی است.

داده‌های پزشکی و فهرست‌هایی از موارد قطعی و مشکوک به کووید-۱۹ در ایران که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده، حاکی از پنهانکاری و لاپوشانی شیوع کرونا و شمار قربانیان و مبتلایان در ایران است. اما مقام‌ها و رسانه‌ها در صورت انتقاد از “دستکاری” آمار با برخورد قضائی و امنیتی مواجه می‌شوند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل