اصرار بر برگزاری مراسم محرم به‌رغم هشدارها

یکشنبه, 26ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

به‌رغم هشدار مکرر مسئولان کادر درمانی نسبت به خطر گسترش کرونا، برخی از روحانیون خواستار برگزاری “باشکوه” عاشورا شده‌اند. امام جمعه تهران حتی گفته “قدرتمندتر از شما که رضا خان قلدر بود، نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد.”    

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران

با نزدیک شدن ایام عزاداری ماه محرم، اختلاف نظر بین روحانیون و شماری از اعضای وابسته به کادر پزشکی و درمانی و برخی از مسئولان بر سر نحوه برگزاری این مراسم افزایش یافته است.

خامنه‌ای اخیرا گفته بود که با “رعایت پروتکل‌ها” برگزاری عزاداری در شهرهای مختلف و از جمله در تهران بلامانع است. بسیاری از کارشناسان اما بر این باورند که رعایت موازین بهداشتی در مراسم عزاداری ممکن نیست و همین موضوع می‌‌تواند باعث گسترش بیشتر بیماری کووید ۱۹ شود.

در همین رابطه، از سه برابر شدن شمار فوتی‌های کرونا در استان مرکزی سخن رفته است و علی آقازاده، استاندار تهران از مردم ایران خواسته است در ایام محرم به استان مرکزی سفر نکنند.

خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” به نقل از آقازاده از قدردانی او از هیات‌های مذهبی که از برگزاری مراسم در ماه محرم انصراف داده‌اند، سخن گفته است.

استاندار تهران همچنین از هیات‌های مذهبی سایر شهرها نیز درخواست کرده است که با در پیش گرفتن سیاست مشابهی، از برگزاری مراسم به سان سالیان گذشته خودداری ورزند.

بستن سواحل مازندران

در حالی که احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران از بسته بودن سواحل این استان در تعطیلات عاشورا و تاسوعا سخن گفته است، برخی از روحانیون خواستار برگزاری با “شکوه” مراسم عزاداری محرم شده‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران مدعی شده است که حساب انتقادهای مسئولان را باید از مخالفان و معاندان برگزاری مراسم عزاداری جدا کرد.

خاتمی گفته است: «مخالفت گروهی از منتقدان با برپایی مجالس عزاداری از روی عناد است.»

امام جمعه موقت تهران گفته است که این گروه حتی در «زمانی که کرونا هم نبود، به  این مجالس روی خوشی نداشتند. حالا بهانه‌ای هم پیدا کرده‌اند که آنچه در دل دارند ابراز کنند.»

Irak Aschurafest in Kerbela

احمد خاتمی خطاب به مخالفان برگزاری مراسم عزاداری محرم گفته است: «قدرتمندتر از شما که رضا خان قلدر بود، با خشونت می‌خواست جلوی عزاداری را بگیرد و نتوانست.»

از سوی دیگر، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد حتی خواستار برگزاری مراسمی “پرشورتر و پرهیجان‌تر” شده است.

او گفته است: «برای شما هیچ عذری نیست که خدای نکرده امسال بخواهید برنامه عزاداری همه‌ساله خودتان را تعطیل کنید.»

علم‌الهدی که خود مدت‌هاست خطبه‌های نماز جمعه را “مجازی” برگزار می‌کند، از مردم خواسته است تا مراسم عزاداری ماه محرم را چه در “مجالس کوچه و چه در خیابان‌ها” برگزار کنند.

او مدعی شده است که رعایت دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا ممکن است و از این رو، مخالفت با برگزاری مراسم عزاداری پذیرفتنی نیست.

امام جمعه مشهد گفته است: «دشمنان ما دنبال این هستند که همه مقدسات ما را زیر سئوال ببرند و همه باورمندی مقدس دینی و مبانی اعتقادی ما را مورد اشکال قرار دهند.»

این در حالی است که کرونا در ایران گسترش وسیعی داشته است. پس از شیوع ویروس کرونا در جزیره ابوموسی، هیچ نقطه دیگری در ایران در موقعیت سبز قرار ندارد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مسئولان ایران، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۳۴۱ هزار نفر رسیده است و بیش از ۱۹ هزار نفر در اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان و رسانه‌ها در درستی آمار دولتی ایران درباره شیوع کرونا تردید دارند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.