لیزا تبیانیان، شهروند بهایی بازداشت شد

یکشنبه, 26ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – لیزا تبیانیان، شهروند بهایی ساکن کرج عصر روز شنبه ۲۵ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹، لیزا تبیانیان، شهروند بهایی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

خانم تبیانیان پیش از این نیز سابقه بازداشت داشته است. لیزا تبیانیان پیشتر در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۶ فروردین ۹۶ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. وی در مردادماه ۹۷ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان البرز با رد اتهامات مطروحه علیه خانم تبیانیان را تبرئه کرد. دادگاه با استناد به اینکه اساسا تبلیغ آئین بهایی تبلیغ علیه نظام نیست این شهروند بهایی را از این اتهام تبرئه کرد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.