جبهه ملی ایران: همچنان سایه شوم کودتا بر بام وطن پابرجاست

سه شنبه, 28ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

همچنان سایه شوم کودتا بر بام وطن پابرجاست

در آستانه شصت و هفتمین سالگرد کودتای ننگین۲۸ امرداد۱۳۳۲، همچنان سایه شوم کودتا بر بام وطن پابرجا است. و با گذشت ۶۷ سال ابعاد زیان ‌بار کودتا همچنان نمایان است. تاریخ به نیکی گواه آن است،  که اراده ملی که در قالب نهضت ملی شدن صنعت نفت خود را نمودار کرد، توانست به رهبری دکتر محمد مصدق یک دولت ملی و مستقل و دموکرات را بنیان گذارد که در تاریخ ایران، تبلوری از اصول استقلال، آزادی و عَدالت و دموکراسی راستین باشد. مصدق نه تنها با تحقق ملی شدن صنعت نفت، توانست پایه‌های بنای استعمار و استیلای خارجی را در هم فرو ریزد که با محقق نمودن آزادی های اساسی ملّت ایران،  تحولی عمیق در تاریخ وطنمان ایجاد نماید.

دولت ملی دکتر مصدق با اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس،  ضمن استیفای حقوق مادی ملت ایران،  استقلال سیاسی کشور را تامین و تثبیت کرد. زیرا شرکت غاصب نفت ایران و انگلیس در میهن ما،  حکومتی پنهانی در دل حکومت ایران بر پا ساخته بود که در تمام موارد اداری،  سیاسی و اقتصادی کشور مداخله داشت. بر طبق اسنادی که از خانه ” سدان ” یکی از مدیران شرکت سابق نفت ایران و انگلیس به دست آمد،  معلوم شد،  که آن شرکت در وکیل و وزیر شدن افراد و حتی توصیه برای نخست وزیری اشخاص مداخله داشته است. دکتر مصدق با نگاه موکد به استقلال و با فراهم کردن بستری مناسب برای بروز و ظهور آزادی های سیاسی مانند آزادی مطبوعات،  آزادی احزاب و آزادی اجتماعات و تظاهرات،  شالوده یک جامعه مستقل و دموکرات را ریخت، که قطعا استقلال و آزادی،  پیامد هایی مانند عدالت اجتماعی و توسعه در پی خواهد داشت،  چنانکه طلیعه آن در افق جامعه ایران هویدا گردیده بود. دکتر مصدق توانست بدون فروش نفت،  اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کند و بیلان اقتصادی را مثبت ارائه نماید. او در سیاست خارجی اعتقاد به صلح و دوستی و همکاری وتعامل با کلیه کشور های جهان و در عین حال حفظ احترام متقابل با همه قدرت ها و قرار نگرفتن در زیر سلطه ی آن ها را داشت. و همین طرز تفکرکه او آن را موازنه منفی می دانست،  اصول و پایه فکری پیدایش کشورهای جنبش عدم تعهد گردید. دولت ملی مصدق با حمایت و پشتیبانی ملت توانست گام های بلندی در جهت اعتلای کشور و توسعه آن بر دارد.  از این حیث ابر قدرت های جهانی،  انگلیس،  آمریکا و از لحاظ و جهاتی هم اتحاد شوروی تاب تحولات ایران‌زمین را نداشتند و از این که ایران الگویی از استقلال و دموکراسی و پیشرفت و توسعه در این منطقه از جهان باشد بر آشفته بودند و به این جهت،  با طرحی نظامی اطلاعاتی با همکاری یکدیگر و بهره گیری از عوامل و مزدوران داخلی خود و مرتجعان،  عملیات براندازانه را علیه دولت ملی پی افکندند. امروز اطلاعات افشاء شده گسترده ای در زمینه چگونگی کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ منتشر گردیده و همه از چگونگی این خیانت بزرگ در حق ملت ایران آگاهی دارند و همه می دانند که تمام تلخ کامی های امروزین ملت ایران هم ریشه در همان کودتای خائنانه وسیاست سرکوب واستبداد و وابستگی رژیم برخاسته از کودتا دارد،  که با دریغ همچنان تداوم یافته است.

                                     بیست و هشتم امرداد ۱۳۹۹

                                    تهران شورای مرکزی جبهه ملی ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۳ نظر

  1. اقای بهنام سلطنت طلب اینکه چگونه یک جنبش سیاسی لائیک و سوسیال دموکرات را با یک حزب کمونیست استالینیست و داعش همسنگ میدانی نشان از صفر بودن دانش سیاسی ات میدهد در خصوص قرارداد دارسی هم پیشنهاد میکنم حتما مقداری مطالعه داشته باشی چون داری طوطی وار ادعاهای کذب مجتهدزاده رو تکرار میکنی که کارشنسان به طور کامل و دقیق جواب ایشان را داده اند ریسمان بردگی سیاسی سلطنت نمیدانم چه جذابیتی دارد که بسیاری در این روزگار برای ان سر و دست میشکنند!!!

  2. آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

  3. عملا چه فرقی بین جبهه باصطلاح ملی و حزب توده و فرقه داعشیعه است؟
    ایران و انگلیس مشترکا مالک شرکت نفت ایران و انگلیس یا (BP) یا BRITISH PETROLEUM بودند که در تمام دنیا فعالیت داشت و قرارداد ناکس دارسی هم داشت به پایان می رسید که عملا با هوچیگری باصطلاح ملی شدن آن شرکت به انگلیسی ها واگذار گردید.
    در کشور کانادا امروزه نفت ملی نیست اما دولت بدون دخالت در اکتشاف و تولید، مالیات سنگینی از شرکتهای نفتی می گیرد.