دو بار محاکمه و هفت سال زندان برای راه‌اندازی گروه بهائی در تلگرام

یکشنبه, 2ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن
کیان ثابتی

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ بیرجند به ریاست قاضی مهدی شیری عباس‌آباد، یک شهروند بهائی به نام «فرید زیرگی مقدم» را به اتهام توهین به مقدسات به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

پیش از این، شعبه یک دادگاه انقلاب بیرجند این جوان ۲۵ ساله بهائی را با اتهام‌هایی چون «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

یک شهروند بهائی از بیرجند به ایران وایر گفت: «فرید مثل اکثر جوانان هم سن و سالش علاقه‌مند به فعالیت و تبادل اطلاعات در فضای مجازی بود. او کانال ندای صلح بهائی و گروه اهل بهاء دریای دانش را در تلگرام تأسیس کرد و در این صفحات مجازی در مورد آموزه‌های آیین بهائی پُست می‌گذاشت. هر کدام از این گروه و کانال‌های تلگرامی، تعداد زیادی عضو و علاقه‌مند داشت. او تا پیش از دستگیری، دو دفعه احضار شد. دفعه اول، او را تلفنی به اداره اطلاعات احضار کردند که پس از سوال و جواب آزاد شد. دفعه دوم، او را در محل کارش دستگیر کردند و مستقیم به دادگاه بردند. در آنجا فرید متوجه می‌شود که پرونده‌ای در ارتباط با گروه و کانال تلگرامی برای او تشکیل داده‌اند.»

بعد از آن جلسه، ظاهرا به فرید گفتند که اتهامی متوجه او نیست و آزادش کردند. با این حال، ساعت ۱۰ صبح روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، چهار مأمور وزارت اطلاعات در حالی که دوربین‌های فیلم‌برداری در دستشان بود، به منزل او وارد شدند و پس از تفتیش منزل، فرید را بازداشت کردند و موبایل، کامپیوتر و بعضی مدارک شناسایی او را نیز با خود بردند.

بازداشت فرید زیرگی مقدم مقارن با دستگیری چند شهروند بهائی در کرج بود. هم‌زمان با دستگیری این شهروندان، رسانه‌های وابسته به حکومت، خبری را به طور هماهنگ و یک‌شکل تحت عنوان «دستگیری افراد مرتبط با شبکه‌های ضد انقلاب» یا «دستگیری سر پل شبکه‌های ضد انقلاب در بیرجند» منتشر کردند.

در متن خبر به نقل از اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی آمده است، «سر پُل مرتبط با شبکه‌های ضد‌انقلاب که در راستای تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در استان‌های البرز و خراسان جنوبی فعالیت می‌کرد» در بیرجند دستگیر شد. در دنباله خبر نیز ذکر شده که براساس اطلاعات اولیه وی از عناصر شاخص یکی از «فِرَق ضاله» است. در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از بهائیت با عنوان «فرقه ضاله» یاد می‌شود.

فرید زیرگی مقدم، پس از ۲۶ روز تحمل سلول‌های انفرادی، به بند عمومی زندان بیرجند منتقل و در ۱۶ شهریور، پس از ۳۴ روز بازداشت موقت، با سپردن وثیقه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون تومان آزاد شد.

فرید در خرداد ماه سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند به ریاست قاضی جعفر اسلام‌خواه به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

منبع ایران وایر درباره پرونده فرید مقدم می‌گوید: «دادگاه دلیل انتساب اتهامات وارده بر فرید را ادمین بودن در کانال و گروه‌های تلگرامی اهل بهاء دریای دانش و ندای صلح بهائی اعلام کرده است.»

پیش از نوروز ۹۹، فرید زیرگی مقدم یک بار دیگر برای همان کانال‌های تلگرامی احضار شد. این بار با اتهامی دیگر و در دادگاهی دیگر. شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ بیرجند او را با پرونده اتهامی «توهین به مقدسات» محاکمه کرد. پرونده جدید بر اساس مطالب منتشره در کانال ندای صلح اهل بهاء در مورد عقاید آیین بهائی در مواضع مختلف تشکیل شده بود.

«فرید زیرگی مقدم» در دو جلسه دادگاه به ریاست قاضی مهدی شیری عباس‌آباد به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد که تعداد سال‌های احکام زندان او را به هفت می‌رساند.

فرد نزدیک به خانواده زیرگی مقدم می‌گوید: «حقیقت این است که برای فرید پرونده‌سازی مجدد شده چون هر دو پرونده و احکام صادره بر اساس یک اتهام که ادمین گروه و کانال تلگرامی مربوط به آیین بهائی است، صادر شده و فقط از دادگاه انقلاب به کیفری منتقل شده است.»

بنا بر اطلاعات منبع ایران وایر، «خانواده فرید، خانواده‌ای فقیرند. پدرش کارگر ساختمان است و چون ناشنوا است، کمتر به او کار می‌دهند. برادرش بر اثر تصادف قطع نخاع شده و احتیاج به پرستاری دارد. مادرش هم که در آن تصادف بوده، کمرش شکسته و تاندون دستش از کار افتاده است. فرید فرزند کوچک این خانواده است و معلوم نیست با زندان رفتن او، شرایط زندگی این خانواده به چه شکلی درخواهد آمد.»‍‍

این در حالی است که تنها عملی که منجر به صدور این احکام سنگین برای فرید شده، ابراز عقیده در یک گروه و کانال تلگرامی شخصی است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.