کاوه الحمودی: هفت تپه ۵ سال ایستادگی و نبرد بی امان

شنبه, 8ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

علیرغم گذشت ۶۵ روز از اعتصاب، تظاهرات و راه پیمایی بی وقفه کارگران هفت تپه و حضور این کارگران با خانوادهایشان در کف خیابان، خواسته های بدیهی و اولیه این انها تا کنون همچنان بی پاسخ مانده است، ولی این کارگران همچنان بر حقوق حقه خود پایفشاری می کنند، سندیکای کارگران اعلام کرده است که تا دستیابی به خواسته های کارگران، اعتصاب ادامه خواهد یافت.

خواسته های کارگران نیشکر هفت تپه بازگشت به کار همکاران اخراجی، لغو خصوصی سازی کارخانه و پرداخت حقوقهای معوقه کارگران است.

سابقه اعتراضات و اعتصابات کارگران هفت تپه به سال ۹۴ بر میگردد که تا به امروز  همچنان ادامه دارد و هیچگونه اقدام مشخصی در راستای حل این خواسته های کارگران صورت نگرفته است.

باید توجه داشت که اعتصاب و تظاهراتهای ۶۴ روزه این کارگران تا کنون علیرغم شرایط کرونایی و گرمای طاقت فرسای بالای ۵۰ درجه و در زیر انواع اتهامات، تهدیدات و زوگویی ها ادامه داشته است.

فعالان کارگری هفت تپه اسنادی را افشا کردند که نشان میدهد مدیران هفت تپه با پرداخت رشوه سه میلیارد تومانی به رئیس دادگستری شوش و دادستان استان خوزستان، حمایت مقامات و دستگاه  قضایی استان را برای خود خریدند.

این امر عمق فاجعه فساد و توطئه های بی شماری را نشان میدهد که کارگران کشورمان در صورت طرح خواسته های بر حق و طبیعی خود با ان روبرو خواهند شد.

قابل توجه اینکه امید اسد بیگی مدیر عامل شرکت نیشکر هفت تپه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرداخت رشوه به مدیران بانک مرکزی در حال پیگرد می باشد.

اتهام اسد بیگی پرداخت رشوه یک میلیارد و نیم وجه نقد به محسن صالحی و پرداخت ۱۲ هزار دلار بعلاوه ۸۰۰ سکه طلا به رسول سجاد است، همچنین جعل اسناد از اتهامات دیگر او می باشد.

اعتصابات کارگران هفت تپه از سال ۱۳۹۴ در اعتراض به خصوصی سازی این شرکت اغاز شد، خصوصی سازی در کوتاه ترین تعریف عبارت است از چوب حراج زدن به ابزار تولید و ملاخور کردن شرکت و به زمین سیاه نشاندن کارگران است.

در روند خصوصی سازی شرکت کشت و صنعت هفت تپه که ارزش ان حدود ۲۸۶ میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود، این شرکت تنها با ۶ میلیارد تومان پول نقد و مابقی به صورت به صورت اقساط پرداخت شود، که هیچگاه پرداخت نشد، در حقیقت نیشکر هفت تپه به قیمت یک چهل و هفتم قیمت براورد شده واگذار شده است.

از زمان واگذاری هفت تپه تا کنون بارها کارگران بخاطر عدم پرداخت حقوق خود، دست به اعتصاب زدند ولی هر بار حکومت با انها خشن و تهدید امیز برخورد کرد، کارگران هفت تپه مصمم به ادامه اعتصابات تا تحقق خواسته هایشان هستند.

این کارگران تا کنون بیش از ۱۰۰ اعتصاب برگزار کردند، اما هیچ گوش شنوایی در دولت و قوه قضائیه برای حرفها و خواسته های خود نیافتند.

فساد در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه بحدی گسترده است که این شرکت کلی بدهکاری بالا اورده است، شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی و حدود ۴۷ ملیارد تومان به شرکت برق و چیزی معادل همین رقم را هم به شرکت اب و گاز بدهکار است.

برهمین اساس کارگران با توجه به سوء مدیریت و فساد گسترده در این شرکت خواهان لغو خصوصی سازی و بازگردندان ان به دولت شدند.

فشارهای اقتصادی که اکنون به اقشار زحمتکش وارد می شود، محصول دزدی و چپاول سران رژیم و محصول سیاست تنش افرینی جمهوری اسلامی است که ارمغان ان تحریم هاست، می باشد.

در خبرها امده بود که ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت هپکو بدلیل نداشتن امنیت شغلی و عدم دریافت حقوق معوقه دست از کار کشیدند.

خبرها همچنین حاکی از اعتصاب کارگران چند پالایشگاه و شرکت پتروشیمی در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و فارس است.

کارگران پالایشگاههای قشم، ابادان، پارسیان، پتروشیمی لامردو فازهای ۲۲ و ۲۴

 پارس جنوبی اعتصاب کردند.

گزارش هایی هم از گسترش دامنه اعتصابات به پالایشگاههای فجیره، کنگان و پتروشیمی پارس و فاز ۱۴ پارس و نفت سنگین قشم وجود دارد.

یکی از پدیده های ظالمانه پدیده کارگران پیمانی است که اصطلاحا به ان قراردادهای موقت و سفید امضا هم گفته می شود در حقیقت استثمار قرون وسطایی کارگران است، این پدیده در درون خودش پتانسیل سراسری شدن دارد، زیرا طیف بسیار وسیعی از کارگران و کارمندان از معلمان گرفته تا پرستاران، راه اهن، کارگران هفت تپه، هپکو، کارگران نفت و گاز و پتروشیمی و… کارگران پیمانی هستند.

واقعیت اینست که کارگران به تجربه به درک این ضرورت رسیده اند که با هم قوی تر هستند، این امر لازمه اش پیوستن کلیه واحدهای کارگری به همدیگر است، زیرا همه در برابر یک رژیم سرکوبگر و ضدکارگر قرار داریم.

اعتصابات کارگری اکنون وارد فاز جدیدی شدند و از اعتصابات جدا از هم به سمت شکل گیری اعتصابات سراسری میروند.

تجربه این دور از اعتصابات کارگری به نظر من تجربه بسیار موفقی بود که دستاورد ان مدیریت شورایی فعالیت های کارگری است.

کاوه ال حمودی

Kaveh179@gmail.com


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.