حمایت کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال از کارگران اعتصابی صنایع نفت و گاز

دوشنبه, 10ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال، حمایت خود را با کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز ایران که در چهارمین هفته اعتصاب خود هستند، اعلام کرد.

استان وایر– کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال، حمایت خود را با کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز ایران که در چهارمین هفته اعتصاب خود هستند، اعلام کرد.

در متنی که از کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال روز پنجشنبه ۶ شهریور منتشر کرده،آمده است: «اعتصاب گسترده و بی‌سابقه در بخش نفت و گاز ایران چهارمین هفته خود را سپری کرد و همچنان با استحکام ادامه دارد. حدود ۱۰ هزار نفر از کارگران مناطق نفتی و گازی ایران از ۱۱ مرداد ماه، شروع به اعتصاب‌های خودجوش کرده‌اند. علی‌رغم تلاش‌ها برای سرکوب، اعتصاب با استحکام ادامه دارد.»

کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال کارگران اعتصابی را دارای روحیه خوب توصیف کرده و در ادامه افزوده است: «بسیاری از کارفرمایان شروع به دادن امتیازاتی کرده‌اند. اگر چه اعتصاب‌ها در میادین گازی پارس جنوبی متمرکز است، ولی توقف فعالیت در مجتمع‌های صنعتی مشهد، تبریز، ارومیه، اصفهان و سایر شهرهای سراسر ایران گسترش یافته است و بر کارخانجات پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها تاثیر گذاشته است.»

در نامه این کنفدراسیون با اشاره به اینکه کارگران توسط بنگاه‌هایی استخدام می‌شوند که طبق قرارداد، برای شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی نیروی کار فراهم می‌کنند؛ آمده است: «این بنگاه‌ها به دلیل ادامه اعتصاب تحت فشار زیادی قرار دارند؛ زیرا در معرض خطر نقض قراردادهایشان با شرکت‌های نفتی هستند. تعطیلی چشمگیر تولید، به نوبه خود، یک بحران بالقوه برای ایران است که برای دستیابی به ارز خارجی، به شدت به این بخش اقتصادی، وابسته است.»

بر اساس گزارش‌های دریافتی این کنفدراسیون، عده‌ای از پیمانکاران، مطالبات کارگران برای پرداخت دستمزد‌های عقب‌افتاده و افزایش حقوق را پذیرفته‌اند و همچنین موافقت کرده‌اند که دستمزدها را به صورت هفتگی پرداخت کنند. نمایندگان کارگران هم اعلام کرده‌اند تا زمانی که همه خواسته‌هایشان، از جمله امر نمایندگی کارگران، برآورده شود، اعتصاب ادامه خواهد داشت؛ این مطالبات شامل دستمزدهای بیشتر، قراردادهای امن و اقامتگاه و غذای بهتر است.»

کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال در ادامه به مشکل عدم فعالیت آزادانه اتحادیه های کارگری پرداخته و می نویسد: «از آن جا که اتحادیه‌های مستقل نمی‌توانند در ایران آزادانه فعالیت کنند، اعتصابات توسط یک «اتاق فکر برنامه‌ریزی کارزار» متشکل از کارگران، هماهنگ می‌شود. دولت ایران غالباً ناآرامی‌های کارگری را به گردن آشوب‌گران خارجی و گروه‌های مخالف تبعیدی می‌اندازد و از این امر به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب خشن اعتراضات و تحت عنوان یک مساله امنیت ملی، استفاده می‌کند.»

به گفته این کنفدراسیون «اتاق فکر برنامه ریزی کارزار» توانسته است در برابر سرکوب‌ها مقاومت کند؛ زیرا به روی مسائل روزمره و مطالبات صنفی تمرکز کرده است. کارگران کار خود را ترک کرده و با حضور آرام خود، در خارج از دفاتر کارفرمایان تجمع کرده‌اند.

اعتراضات جدید کارگران صنایع نفت و گاز

روز هشتم شهریور کارگران شرکت فنی وساختمانی تهران جنوب در مجتمع تاسیسات ذخیره سازی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس واقع در منطقه اسکله صادراتی مجیدیه بندر ماهشهر برای چهارمین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه این شرکت تجمع کردند.

کارگران این مجموعه که حدود ۲۰۰نفر هستند، دلیل اعتصاب خود را عدم دریافت ۶ ماه حقوق معوقه و مزایای‌ شغلی خود عنوان کردند. معترضان می گویند: «نه تنها حقوق نگرفته ایم، خوابگاههای کارگران در شرایط بسیار نامناسبی هست و کیفیت غذا هم به هیچ وجه مطلوب نیست.»

به گفته آنها، این مشکلات را بارها موضوع را با مسئولین شرکت در میان گذاشته ایم اما کسی پاسخگوی مطالبات ما نبوده است.

اعتراض کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندر امام برای جلوگیری از انتقال اجباری‌ به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر که از ماه‌ها پیش آغاز شده است، کماکان ادامه دارد.

کارگران شرکت خدمات اجتماعی پتروشیمی بندر خمینی که زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس محسوب می شود در سال ۱۳۸۷و تنها چند ماه پس از روی کار آمدن مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی این بندر، به صدور یک ابلاغیه ازسوی او اعتراض کردند.

در این ابلاغیه آمده بود: «ادامه فعالیت مجموعه‌های خدمات اجتماعی پتروشیمی از جمله به همراه نیروی انسانی فعال در این مکان‌ها به طور کامل به  شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر واگذار شود.»

بهمن ماه سال ۱۳۹۸هم با اجرایی شدن انتقال۳۰۰ کارگر بخش خدمات اجتماعی خوارزمی به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و مخالفت کارگران با انتقال، این موضوع در قالب نامه‌های مختلفی به نهادهای اداری و رسمی ماهشهر اطلاع داده شد.

ولی تا این لحظه نامه‌نگاری و مذاکرات نمایندگان کارگری نتیجه ای نداشته است.

در آینده نزدیک این کارگران باید در شرکتی فعالیت کنند که نمایندگان کارگری در پتروشیمی در ماهشهر می گویند سابقه بسیار نامناسبی در میان کارگران منطقه به نام خود ثبت کرده است.

علی‌رغم آنکه هلدینگ خلیج‌فارس پیشنهاد کرده، پرداخت حقوق کارگران طی سال اول انتقال آنها به این شرکت، تضمین خواهد شد و کارگران نگران تاخیر در پرداخت حقوق عقب‌افتاده نباشند، اما کارگران با اشراف به سابقه کار چنین شرکت‌ها و پیمانکاران، مخالفت کرده و می گویند: «هلدینگ، پرداخت سال اول را تضمین می‌کند و ضمانتی در خصوص سال‌های آینده وجود ندارد.»

با وجود برگزاری دو جلسه بین نمایندگان کارگران و مدیرعامل، روابط عمومی، نیروی انسانی و مقامات استانی و کشوری، اما هیچ کدام از طرفین از موضع خود کوتاه نیامدند. تا جایی که یکی از نمایندگان کارگری از تصمیم به اعتصاب ۳۰۰ کارگر خبر داد.

نماینده کارگران با ابراز نگرانی نسبت به عواقب ناخوشایند اجتماعی و سیاسی این اقدام هلدینگ خلیج‌ فارس در ماهشهر که معیشت ۳۰۰ کارگر و ۲ هزار خانوار ماهشهری را تحت شعاع قرار خواهد داد، تاکید کرد: «نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که در این اقدام قرار است ۵۰ تا ۶۰ تن از نیروهای ستادی و پروژه‌ای فعال در این مجتمع نیز که طی سال‌های گذشته استخدام شده‌اند، تعدیل شوند. در حالی که سابقه نیروهای پروژه‌ای این مجتمع بیش از شش سال تخمین زده می‌شود.»

به گفته یکی دیگر از نمایندگان کارگران، پیشنهاداتی از سوی ما روی میز مجتمع پتروشیمی قرار گرفت ولی با هیچ کدام موافقت نشده است: «از تعداد انتقالی‌های مد نظر ۱۲۰ نفر سابقه‌ای بالای ۲۵ سال دارند که پیشنهاد داده‌اند همکاری جهت سرعت بخشیدن به  بازنشستگی این افراد صورت بگیرد و بقیه افراد به فازهای مختلف پتروشیمی بندر خمینی منتقل شوند. کارگران به هیچ عنوان حاضر به ترک پتروشیمی بندر امام نیستند و از سوی دیگر هلدینگی‌ها به شدت در پی تحقق چنین تصمیمی هستند.»

کارگران چاپخانه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز به معترضان این صنعت پیوستند. آنها نسبت به پرداخت نشدن ۷ ماه حقوق، ۲ سال حق بیمه و دو سال حق لباس… اعتراض دارند. یکی از کارگران چاپخانه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می‌گوید: «هفت ماه است که حقوق عقب افتاده داریم و ۲ سال است از دفترچه بیمه جهت درمان بی‌بهره هستیم. دو سال هم حق لباس و چندین پاداش، پرداخت نشده است.»

وقفه در پرداخت سابقه بیمه، دست بردن در حقوق، پرداخت حقوق در سال‌های گذشته به شکل علی‌الحساب و…از مشکلات کارگران چاپخانه این شرکت است.

به گفته کارگران متاسفانه پیمانکاری که این چاپخانه به او سپرده شده است در ماه‌های اخیر نه تنها از پرداخت حقوق کارگران خودداری کرده بلکه دست به بیمه آنها برده و به صورت غیرقانونی بیمه را به صورت حداقل رد کرده است: «هر کارگری که اعتراض کند، اضافه‌کاری او کم می‌شود و یا با جابجا کردن نیروها، کاری می‌کنند که کارگر جرات اعتراض نداشته باشند. ما از خرداد سال ۹۸ حقوق را به صورت علی الحساب دریافت کرده‌ایم و در این دو سال فقط سه ماه فیش حقوقی صادر شده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.