گزارش جدید آژانس: بازدید بازرسان از یک مکان هسته‌ای و ادامه نقض برجام از سوی ایران

ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید بازرسان این آژانس از یک مکان هسته‌ای مورد مناقشه بازرسی کرده‌اند.

این آژانس گفته است بازرسان آژانس در ماه جاری(سپتامبر) از یک مکان هسته‌ای دیگر ایران بازدید خواهند کرد. این آژانس در گزارش خود همچنین به ادامه نقض برجام توسط ایران اشاره کرده و افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده را یکی از این موارد دانسته است.

به گزارش رویترز، بازرسان آژانس از یکی از دو مرکز مورد مناقشه بازدید و نمونه‌برداری کرده‌اند تا ببیند اثری از مواد هسته‌ای پیدا می‌شود یا نه.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته است نتایج این نمونه برداری تا سه ماه ممکن است به طول بکشد.

ایران اخیرا پس از سفر مدیرکل آژانس به تهران اعلام کرد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو مرکز هسته‌ای “یکی در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران” را می‌دهد.

مشخص نیست بازرسان آژانس از کدام مرکز بازرسی کرده‌اند.

ایران موافقت کرده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو مرکز هسته‌ای “مشکوک” را بدهد و در مقابل آژانس پذیرفت “هیچ سؤال و درخواست دیگری” برای دسترسی به مکان‌هایی بجز آنچه ایران تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار کرده نداشته باشد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین‌المللی در وین در خصوص گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که قرار است “دسترسی به مکان دوم نیز برای همین ماه برنامه ریزی” شود.

آقای غریب‌آبادی به رسانه‌های ایران گفته است این گزارش “به تحولات و پیشرفت های روابط و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس طی سه ماه گذشته می‌پردازد و حاکی از تعامل سازنده و محتوایی دو طرف در این مدت برای رسیدن به یک فهم مشترک و یافتن راه حلی برای مسائل مطرح است”.

او گفت “ایران، حسن نیت خود را در تعامل با مدیرکل جدید آژانس نشان داد و انتظار داریم بیانیه مشترک و گزارش مدیرکل، با حمایت اعضای شورای حکام و سایر اعضای آژانس مواجه شود”.

ادامه نقض برجام

آژانس در یک گزارش دیگر گفته است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شده ایران هنوز هم به غنی سازی اورانیوم با خلوص ۴.۵ درصد، بالاتر از حد مجاز ۳.۶۷ درصد ادامه می‌دهد.

در برجام، غنی‌سازی ایران محدود به تولید اورانیوم با خلوص حداکثر ۳.۶۷ درصد است.

ایران در سه ماه اخیر، ۵۳۴ کیلوگرم به ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با غلظت پایین اضافه کرده است و این ذخایر به ۲۱۰۵ کیلوگرم رسیده که این بیش از ده برابر حداکثر مقداری است که طبق توافق برجام تعیین شده بود.

توضیح ویدئو،

سفر مدیر کل آژانس به ایران برای بازرسی از دو مکان مشکوک

ایران پیشتر در واکنش به گزارش آژانس در مورد افزایش ذخایر و تولید اورانیوم با خلوص بالاتر گفته بود افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و تولید اورانیوم با خلوص بالا در چارچوب این توافق و در واکنش به عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات آنان صورت گرفته است.

گزارش جدید آژانس می‌گوید ایران مقدمات نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را که بر خلاف توافق برجام بوده را فراهم کرده است.

ایران در چند مرحله برخی تعهدهای برجامی خود را کنار گذاشت و بعضی فعالیت‌های هسته‌ایش را از سر گرفت؛ غنی‌سازی در تاسیسات اتمی زیرزمینی فردو دوباره شروع شد و با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ که برجام ممنوع کرده بود سرعت غنی‌سازی را بیشتر کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که ۵ شهریور به صورت مشترک منتشر کردند اعلام کردند که پس از رایزنی‌های فشرده دو جانبه به توافقی دست یافته‌اند که اجرای هرچه بهتر قطعنامه سازمان ملل را تضمین می‌کند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل