زندان رجایی شهر کرج؛ تداوم اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده و بهنام موسیوند همزمان با پایان اعتصاب ایرج حاتمی

شنبه, 15ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جعفر عظیم زاده، فعال کارگری زندانی امروز شنبه ۱۵ شهریورماه وارد بیست و یکمین روز اعتصاب خود شده است. همزمان بهنام موسیوند، فعال مدنی زندانی که از روز دوشنبه ۱۰ شهریور در اعتراض به انتقال خود از زندان اوین به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان رجایی شهر کرج به بهانه انتقال به بیمارستان اعتصاب غذا کرد، امروز شنبه ۱۵ شهریورماه وارد ششمین روز اعتصاب خود شد. از سوی دیگر ایرج حاتمی، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از روز دوشنبه ۱۰ شهریور در اعتراض به تداوم حبس خود در سلول انفرادی اعتصاب غذا کرده بود، روز گذشته پس از انتقال به بند سیاسی به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ جعفر عظیم زاده و بهنام موسیوند، دو زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج کماکان در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

جعفر عظیم زاده امروز شنبه ۱۵ شهریورماه در شرایطی وارد بیست و یکمین روز اعتصاب خود شده است که از روز جمعه به توصیه پزشک زندان همراه با آبی که می‌نوشد مجددا مقداری قند نیز مصرف کند. این زندانی سیاسی به دلیل مشکلات گوارشی پیشین و مصرف آب خالی در دوره اعتصاب خود دچار به هم ریختگی دستگاه گوارش شده است. هرانا پیشتر روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه در گزارشی خبر داد که وی از یک هفته پیش از خوردن قند نیز امتناع کرده و طی سه روز اخیر نیز حالت تهوع اجازه نمی‌دهد به اندازه‌ی کافی آب بنوشد و بدنش آب را پس می‌زند.

جعفر عظیم زاده از تاریخ ۲۶ مرداد ۹۹ به دنبال انتقالش از زندان اوین به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان رجایی شهر کرج، اعتصاب غذا کرد. وی علت این اقدام خود را “فریب و انتقال به انفرادی زندان رجایی شهر کرج به جای بیمارستان، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا، نشر اخبار دروغ مبنی بر عدم بیماری کرونا در زندان اوین از طریق اخبار «۲۰:۳۰»، بی‌خبری خانواده، آزار و شکنجه روحی آنان و سرگردانی خانواده در بیمارستان‌های شهر تهران” عنوان کرد.» گفته می‌شود در بدو ورود آقای عظیم زاده به زندان رجایی شهر از وی تست کرونا گرفته‌اند و نهایتا به ایشان گفته‌اند جواب تستشان منفی بوده است. از طرف دیگر وی در این مدت از حق تماس با خانواده خود نیز محروم بوده است.

روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) تست بیماری کرونا آقای عظیم زاده به همراه ۱۱ زندانی محبوس در زندان اوین مثبت اعلام شده بود و روز یکشنبه ۲۶ مرداد، دکتر بهداری زندان وضعیت جسمانی جعفر عظیم زاده را اورژانسی تشخیص داد و دستور اعزام فوری او را به به بیمارستان صادر کرد؛ امری که نهایتا محقق نشد و آقای عظیم زاده به جای رسیدگی مناسب پزشکی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

جعفر عظیم زاده، پیشتر در حالی که دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، در تاریخ ۱۲ مردادماه امسال در پرونده‌ای دیگر توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۳ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

همچنین بهنام موسیوند، فعال مدنی زندانی که از روز دوشنبه ۱۰ شهریور در اعتراض به انتقال خود از زندان اوین به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان رجایی شهر کرج به بهانه انتقال به بیمارستان اعتصاب غذا کرد، امروز شنبه ۱۵ شهریورماه وارد ششمین روز اعتصاب خود شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای موسیوند با بیان اینکه حال عمومی آقای موسیوند مناسب است، در خصوص آخرین وضعیت او به هرانا گفت: «بهنام موسیوند به دلیل مشکل روده که از پیش داشته از زمان آغاز اعتصاب خود از ناحیه روده درد می‌کشد. از روز دوشنبه و همزمان با اعتصاب غذایش مسئولان زندان به صورت روزانه تست فشار خون از او می‌گیرند. از طرفی در حالی که پس از انتقالش به زندان رجایی شهر از وی تست کرونا (بزاق و مخاط بینی) گرفته شده و به او گفته بودند ظرف سه روز آینده جواب آن مشخص خواهد شد، تاکنون جواب تست را به او ارائه نکرده‌اند.

بهنام موسیوند روز شنبه ۸ شهریورماه به دلیل بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا ازجمله  تب و لرز شدید و از دست دادن حس بویایی و چشایی به بهداری زندان اوین منتقل شد. ماموران زندان اوین صبح روز دوشنبه وسایل وی را از بند ۸ این زندان خارج کرده و با خود بردند. این اقدام در کنار عدم تماس آقای موسیوند با خانواده خود و بی‌اطلاعی آنها از وضعیت سلامت وی موجب افزایش نگرانی آنان شده بود.

بهنام موسیوند شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای وی قابل اجرا است. آقای موسیوند نهایتا در تاریخ ۲۵ خرداد امسال جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد. بهنام موسیوند پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

ایرج حاتمی، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج  نیز روز جمعه ۱۴ شهریورماه پس از انتقال به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ به اعتصاب غذای خود پایان داد.

ایرج حاتمی در تاریخ ۲۷ خرداد امسال با علایمی مشابه بیماری کرونا به بیمارستان خارج از زندان اعزام و پس از انجام آزمایش و تایید ابتلا به بیماری کرونا، به مرخصی اعزام شد. او نهایتا حدود دو هفته پیش پس از پایان مرخصی به زندان رفت و بلافاصله به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن منتقل شد و از روز دوشنبه ۱۰ شهریور در اعتراض به نگهداری خود در سلول انفرادی بند امن و شرایط نامناسب این بند اعتصاب غذا کرد. آقای حاتمی گفته بود حتی اگر این جداسازی مبنای پزشکی داشته باشد باید بین فرد در قرنطینه و کسی که به دلیل انضباطی یا امنیتی در انفرادی است تفاوت در رفتار باشد.

آقای حاتمی که از بیماری قند و فشار خون بالا نیز رنج می‌برد، پیشتر در فروردین امسال نیز به مرخصی اعزام شد. او پس از بازگشت از مرخصی و طی دو هفته مدت قرنطینه به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ منتقل شد و بعد از گذشت ۱ هفته علایمی مشابه با بیماری کرونا از خود نشان داد و بنا به تشخص پزشک و رئیس بهداری زندان به بیمارستان منتقل شد.

ایرج حاتمی در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای حاتمی پیش از بازداشت در وزارت دفاع اشتغال داشت و مدت ۲ سال را در بازداشتگاه نظامی سپری کرد. هم اکنون باگذشت ۳ ماه از اتمام مدت محکومیت ایرج حاتمی، ایام ۲ ساله بازداشت در بازداشتگاه نظامی محاسبه نشده و وی کماکان زندانی است.

هرانا اخیرا در گزارشی با عنوان “بحران کرونا؛ گزارشی جامع از وضعیت زندان رجایی شهر کرج و جدیدترین لیست زندانیان سیاسی” به وضعیت زندانیان سیاسی و امنیتی در زندان رجایی شهر کرج پرداخت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. ?ایرانیان? راستین❤

    جبهه ضد ملی و ایجاد حکومت اسلامی داعشیعه

    https://m.youtube.com/watch?v=Q9B-GyC8ohA