آمارهای اشتغالزایی دولت با تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی همخوانی ندارد

یکشنبه, 30ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

bikari

یک فعال کارگری: آمارهای اشتغالزایی دولت با تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی همخوانی ندارد

اعلام آمار غیر واقعی با وجود انبوهی از اخراج و تعدیل کارگران و همچنین تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی همانند کارخانه‌های لامپ الوند و چهار واحد نساجی فرنخ، ناز نخ، مه نخ و پوشینه بافت و بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی و… به دلیل سوء مدیریت اقتصادی دولت، ناعادلانه است.

به گزارش آفتاب نیوز، یک فعال کارگری در استان قزوین تبلیغات و آمارهای اشتغال‌زایی دولت را غیر واقعی توصیف کرد و گفت: در طول هشت سال گذشته با وجود ارائه آمارهای مثبت در زمینه اشتغالزایی، شاهد از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در دولت‌های گذشته بوده‌ایم.

عید علی کریمی در این باره به ایلنا گفت: تصور جامعه کارگری در زمان قدرت گرفتن دولت احمدی‌نژاد، با توجه به شعارهای ارائه شده این بود که شاهد بهبود امنیت شغلی کارگران شاغل و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای کارگران بیکار باشیم اما آنچه در این هشت سال شاهدیم نابودی امنیت شغلی و بیکاری کارگران به تبع تعطیلی کارخانه‌ها و وقوع مشکلات اقتصادی است.

این فعال کارگری در ادامه به تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل شده در استان قزوین اشاره کرد و گفت: اعلام آمار غیر واقعی با وجود انبوهی از اخراج و تعدیل کارگران و همچنین تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی همانند کارخانه‌های لامپ الوند و چهار واحد نساجی فرنخ، ناز نخ، مه نخ و پوشینه بافت و بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی و… به دلیل سوء مدیریت اقتصادی دولت، ناعادلانه است.

کریمی به نمونه‌ای از وجود نقص در نحوه آمارگیری دولت اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه دولت در ارائه آمار اشتغال، کارگرانی که مستمری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند را جزء آمار شاغلین به حساب می‌آورد و این در حالیست که ۹۵ درصد ازکارگران بعد از استفاده از مستمری بیمه بیکاری مجددا بازگشت بکار نمی‌شوند و به خیلی بیکاران بدون مستمری افزوده می‌شوند.

به گفته دبیر خانه کارگر قزوین، مسئولان وقتی از تعداد مشاغل ایجاد شده و عملکرد خود در این زمینه صحبت می‌کند، تنها بر روی کاغذ آمار و ارقام می‌دهند و آنطور که مشهود است این آمارها با واقعیت بسیار فاصله دارد.

این فعال کارگری در قزوین همچنین به وعده‌های اشتغال زایی دولت در بخش مسکن مهر اشاره کرد و گفت: دولت مدعی است در زمینه تحقق وعده‌های اشتغال زایی فقط با بکار گیری حدود ۳۰ هزار نفر در ساخت مسکن مهر، به ۵۰ درصد وعدهای خود عمل کرده است، که در این زمینه باید از دولت پرسید که بعد از پایان پروژه ساخت مسکن مهر چند هزار کارگر ساختمانی در کشور بیکارخواهند شد.

او تاکید کرد: کار اشتغال در پروژه‌هایی همانند مسکن مهر، در زمره شغل‌های ناپایدار محسوب می‌شود که با اتمام این پروژه‌ها شاهد ایجاد موج جدیدی از بیکاری کارگران در بخش ساختمان خواهیم بود.

****

پیشی گرفتن تعداد مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری از تعداد ورودی جدید به سازمان حاکی از این است که طی سالهای اخیر فرصتهای شغلی زیادی از دست رفته و فرصتهای شغلی قابل توجهی هم ایجاد نشده است تا با جذب بخشی از این مقرری بگیران، از هزینه‌های صندوق کسر شود.»

یک کار‌شناس تامین اجتماعی گفت: وضعیت هزینه‌ها و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی و عملکرد صندوق بیمه بیکاری نشان می‌دهد که در سالهای اخیر اشتغالزایی صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، علی حیدری با اعلام این مطلب گفت: چند سالی است که وضعیت تعادل میان منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی برهم خورده است بطوری که سازمان از سال ۱۳۸۸ هزینه کرد از محل ذخایر، اندوخته‌ها و سرمایه‌های خود را آغاز کرده‌ است.

وی گفت: با توجه به جمعیت جوان و جویای کار موجود در کشور، چنانچه اشتغالزایی در کشور بر اساس سیاستی صحیح اجرا شده بود امروز نباید موازنه میان هزینه و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی برهم می‌خورد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی بابیان اینکه در حال حاضر این روند عمق و دامنه بیشتری یافته است گفت: برخلاف تبلیغات انجام شده به دلیل پایین بودن آمار اشتغال در مواقعی حتی سازمان تامین اجتماعی مجبور شده است تا برای تامین نقدینگی لازم جهت پرداخت حقوق بیمه‌شدگان بازنشسته و از کار افتاده از سیستم بانکی وام بگیرد.
وی بایادآوری اینکه طی یک دهه با اجرای قوانین بازنشستگی زودرس بخش قابل توجهی از بیمه پردازان شاغل سازمان بازنشسته شده‌اند، افزود: برخی کارفرمایان با انگیزه‌های صرفه جویانه و برای کاستن از هزینه‌های مالیاتی و بیمه، دوباره تعداد قابل توجهی از این بازنشستگان را استخدام کرده‌اند.

به گفته حیدری این مسئله باعث شده است تا هم سیاست‌های مربوط به اشتغالزایی نیروهای جوان در تحقق اهداف خود ناکام بماند و هم سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت هزینه‌های خود با مشکل مواجه شود.

این کار‌شناس تامین اجتماعی همچنین از آمار مربوط به صندوق بیمه بیکاری به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های سنجش آمار مربوط به بیکاری و اشتغال کشور یاد کرد و گفت: پیشی گرفتن تعداد مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری از تعداد ورودی جدید به سازمان حاکی از این است که طی سالهای اخیر فرصتهای شغلی زیادی از دست رفته و فرصتهای شغلی قابل توجهی هم ایجاد نشده است تا با جذب بخشی از این مقرری بگیران، از هزینه‌های صندوق کسر شود.

به گفته حیدری در بخش پرداخت سنوات تعداد مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری آنقدر زیاد شده است که هم اکنون این صندوق با حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه بیکاری از سال‌ها پیش برخلاف قانون از محل منابع سازمان تامین اجتماعی ارتزاق می‌کند، گفت: در یک نگاه کلی می‌توان تعداد احکام برقراری مستمری (بازنشستگی‌ها بویژه پیش از موعد و…) و تعداد احکام برقراری مقرری بیمه بیکاری و نیز میزان مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری را بعنوان شاخصی برای وضعیت اشتغال کشور ملاک بررسی و مطالعه قرار داد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی با تاکید براینکه بخشی از فرصتهای شغلی از دست رفته بواسطه آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری برقرار شده قابل احصاء و تقویم نیست، یادآور شد: بسیاری از اخراج‌های کارگران منجر به برقراری مقرری بیمه بیکاری و یا مستمری بازنشستگی نمی‌شود.

وی افزود: هرچند ورودی‌های جدید سازمان تامین اجتماعی بجز ورودیهای ناشی از بیمه اختیاری و… و به شرط صحت و دقت آمار‌ها، می‌توانند به شرط ایجاد تعادل میان منابع و مصارف سازمان شاخصی مناسب برای سنجش ایجاد اشتغال باشند اما متاسفانه شرایط فعلی سازمان نشانگر بهبود روند شکل گیری منابع و مصارف آن نیست.
این کار‌شناس تامبن اجتماعی افزود: پایین بودن آمار مربوط به اشتغال ایجاد شده در کشور در حالی است که طی سنوات گذشته از سوی متولیان امر طرح‌های متعددی برا افزایش فرصت‌های شغلی در کشور اجرا شد.

وی با یادآوری اینکه از جمله طرح‌های اجرا شده پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده بود، گفت: با وجود آمارهایی که در رابطه با موفقیت این طرح‌ها منتشر شد، مشاهدات مردمی بیانگر آن است که هنوز معظل بیکاری در کشور برطرف نشده است.

به گفته حیدری این تناقض از یکسو نحوه محاسبه آمارهای اعلامی را در نزد افکار عمومی به چالش می‌کشد و از سوی دیگر باعث می‌شود تا چنین تصور شود که در قبال ایجاد برخی فرصتهای شغلی، تعدادی فرصت شغلی از بین رفته و یا اینکه فقط جابجایی کارگر ایجاد شده و شغل پایدار جدیدی ایجاد نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.