ترانه‌ مهدی یراحی به یاد «دختر آبی»

چهارشنبه, 19ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

برشی از پوستر ترانه «دخترانه»

برشی از پوستر ترانه «دخترانه»

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز پاپ که بهمن ماه پارسال از ممنوع‌ازکار شدنش به‌خاطر انتقاد از سرکوب معترضان آبان ۹۸ خبر داده بود، در سالگرد درگذشت «دختر آبی» ترانه‌ای به یاد او منتشر کرد.

آهنگ جدید آقای یراحی که «دخترانه» نام دارد، یک قطعه پاپ است که ترانه آن را سحر ده‌چشمه با مضمونی غمگنانه و در عین حال اجتماعی و آرمان‌خواهانه سروده است با ترجیع‌بند «آروم بگیر ای دختر تنها» که به مصرع «آروم بگیر ای دختر آبی» ختم می‌شود؛ مضمونی که در پوستر خلاقانه این اثر نیز جلوه‌گر شده است.

«دختر آبی» لقب سحر خدایاری است که پارسال پس از بازداشت به‌خاطر تلاش برای ورود به استادیوم آزادی برای تماشای فوتبال، در اعتراض به برخورد نهادهای انتظامی و قضایی در نزدیکی دادسرا خودسوزی کرد و در چنین روزی، ۱۸ شهریور، در بیمارستان درگذشت.

 

جامعه ایران در شبکه‌های اجتماعی به او که هوادار تیم آبی‌پوش استقلال بود، لقب «دختر آبی» دادند و موج واکنش‌ها به خودسوزی و مرگ او چنان گسترده شد که بازتاب‌ گسترده بین‌المللی پیدا کرد و تا چند هفته فوتبال ایران و مسئله ورود زنان به استادیوم‌ها را در صدر اخبار قرار داد.

این نخستین بار نیست که مهدی یراحی، آهنگساز و خواننده ترانه «دخترانه»، نسبت به رویدادهای اجتماعی و سیاسی ایران واکنش نشان می‌دهد.

آقای یراحی یک ماه پس از اعتراضات آبان ۹۸ که با سرکوب شدید حکومت مواجه شد و به کشته شدن شمار زیادی از معترضان در شهرهای متعدد انجامید، در حاشیه‌ یکی از کنسرت‌هایش روی صحنه از حسن روحانی و سپاه پاسداران انتقاد کرد و گفت: «حسن روحانی که خود را حقوق‌دان نامیده بود، نگاهش از همه امنیتی‌ها امنیتی‌تر شده است».

پس از آن، او با انتشار توئیتی در روز ۱۱ بهمن‌ماه نوشت: «توسط مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى این بار به سبب گفته‌هایم در کنسرت‌هاى اهواز و کرج و… و اساساً به جهت سیاق و نگرشم تا اطلاع ثانوى عملاً از کار در سرزمینم ممنوع شده‌ام».

پیش از آن، در دی‌ ماه سال ۹۷، نیز آقای یراحی در پی حمایت از کارگران بازداشتی در یک کنسرت، همچنین انتشار موزیک‌ویدئوی «پاره‌سنگ» در انتقاد از نتایج جنگ ایران و عراق مدتی ممنوع‌ازکار شده بود.

در آن زمان وزارت ارشاد در واکنش به انتشار این موزیک‌ویدئو آن را «موهن» و «ضد باورها و ارزش‌های دفاع مقدس» توصیف کرده بود.

با این حال، برخی منابع خبری نیز دلیل ممنوع شدن او از اجرای کنسرت را پوشیدن لباس کارگران گروه ملی فولاد در کنسرتش در اهواز اعلام کردند. روز ۶ دی ماه ۹۷ مهدی یَراحی و گروهش با پوشیدن لباس کارگران گروه ملی فولاد در کنسرت‌شان در شهر اهواز از اعتصاب و اعتراضات آنان اعلام حمایت کرده بودند.

مهدی یراحی، متولد ۱۳۶۰، زاده اهواز و مقیم تهران است و تا کنون پنج آلبوم و ده‌ها تک‌ترانه از او منتشر شده است.

آقای یراحی در توئیتر خود درباره ترانه «دخترانه» چنین نوشته است: «پیشکش به دختران، که هنوز قربانی خشونت و تعصبات بیهوده‌اند. با آرزوی فردایی عاری از جهل و دخترکُشی!»

متن کامل ترانه «دخترانه»، سروده سحر ده‌چشمه

آروم بگیر ای دختر تنها

این نقش آخر، نقش بر آبه

از مشرق دلگیر این خونه

خاموشی می‌ره نور می‌تابه

دیگه نترس از پچ پچه‌هاشون

آروم بگیر آدمکا خوابن

فردا بیادش تازه می‌فهمن

یک عمره که تو قبر مردابن

بیرون بیا از پیله ابرا

خالی شو از شب‌های دلشوره

ابری که دنیاتو سیاه کرده

بارون می‌شه اشکاتو می‌شوره

چشماتو وا کن رو به خورشیدی

که با تو از رنگین کمون می‌گه

بعد از هجوم وحشی طوفان

از باور یه آسمون می‌گه

جنگل از تو چشم برنمی‌داره

شب اومده آروم و مهتابی

از قلب مردابا شکوفا شو

بیرون بیا نیلوفر آبی

دست منو توی دستت ببین

کی قید رؤیاتو آسون زده

با هر تپش پا شو

گم می‌شی پیدا شو

فردا پر از بودنه

از مرز شب رد شو

پرواز بی حد شو

که آسمون روشنه

آروم بگیر ای دختر دریا

این نقش آخر، نقش بر آبه

از مشرق دلگیر این خونه

خاموشی میره نور می‌تابه

ناگفتنی‌های سکوتت رو

آویزه کن به گوش آدم‌ها

با هر نفس مردن رو حاشا کن

آروم بگیر ای دختر تنها

آروم بگیر ای دختر دریا

آروم بگیر ای دختر آبی

آروم بگیر تو شب مهتابی

آروم بگیر ای دختر شب‌ها

آروم بگیر ای دختر فردا

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید