نشست کشورهای اروپایی عضو برجام؛ «نباید اجازه تولید بمب هسته‌ای به ایران داد»

جمعه, 21ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

از راست به چپ: ژان ایو لودریان، دومینیک راب و هایکو ماس، وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان، در نشست روز پنجشنبه در لندن

از راست به چپ: ژان ایو لودریان، دومینیک راب و هایکو ماس، وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان، در نشست روز پنجشنبه در لندن

در آستانه سفر وزیر خارجه ایران به اروپا و در حالی که تا ۱۰ روز دیگر آمریکا می‌خواهد «مکانیسم ماشه» علیه ایران را اجرایی کند، وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام نشستی در لندن برگزار کردند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور بعد از نشست با همتایان فرانسوی و آلمانی خود اعلام کرد نباید به ایران اجازه توسعه بمب هسته‌ای داده شود.

او همچنین گفت ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پای‌بند باشد و برجام را حفظ کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی در سایت خود اعلام کرد ژان ایو لودریان رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در نشست با همتایان بریتانیایی و آلمانی خود بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده و تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را «بی‌اعتبار» توصیف کرده است.

بر اساس این بیانیه، لو دریان از اعضای اروپایی برجام خواسته است که رویکردی واحد در زمینه برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند، چرا که این موضوع تضمینی برای حفظ برجام است.

وی همچنین از ایران خواسته است که به‌طور کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد و از اقدامات ناسازگار با برجام دوری کند.

نشست اعضای اروپایی برجام در حالی است که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از ناکامی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، روز ششم شهریور اعلام کرد ایالات متحده روند ۳۰ روزه بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده و این تحریم‌ها از ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت.

او گفت آمریکا از شورای امنیت خواسته است که به خاطر نقض تعهدات برجامی ایران، «مکانیسم ماشه» را فعال کند.

مکانیسم ماشه ساز و کاری برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

آقای پومپئو گفته بود اگر یکی از اعضای شورای امنیت برای تداوم لغو تحریم‌های ایران قطعنامه‌ای ارائه کند، آمریکا آن را رد خواهد کرد و اگر قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها خود به خود بازخواهند گشت.

دیگر اعضای برجام با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت کرده‌اند و اتحادیه اروپا چندین بار گفته است آمریکا از برجام خارج شده و حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد.

در این میان منابع غربی از سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به اروپا در هفته آینده خبر داده‌اند. وی قرار است به کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا سفر کند.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم کم‌غلظت خود را به ۱۰ برابر حد مجاز در برجام افزایش داده است.

آقای پومپئو روز ۱۸ شهریور به افزایش ذخایر اورانیوم ایران واکنش نشان داد و از کشورهای جهان خواست که برای اعمال تحریم‌های شدید به ایالات متحده بپیوندند.

مایک پومپئو در توئیتی نوشت: «گزارش شده که میزان ذخایر اورانیوم ایران ۱۰ برابر بیشتر از سقفی است که در برجام تعیین شده است».

او افزوده است: «تروئیکای اروپایی و سایر کشورها باید با این واقعیت روبرو شوند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته است و برای اعمال تحریم‌های شدید به ما بپیوندد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا «فشار و مذاکرات» تنها راه پیش رو در برابر برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران اردیبهشت پارسال در اعتراض به تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشور از بسیاری از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.