جیسون گرین‌بلَت: وقت آن است غرب مهار ایران را به خاورمیانه بسپارد

یکشنبه, 23ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

نزدیکی کشورهای عرب به اسرائیل «نشانه‌ای از پایان رهبری گمراه‌کننده ایران علیه اسرائیل» است

NIR ELIAS / POOL / AFP

خاورمیانه، با اعتراضات ضد رژیم حاکم بر ایران و احتمال توافق‌های صلح بین اسرائیل و برخی از همسایگان عرب که رو به فزونی است، به آرامی تغییر می‌کند.

این جملات بخشی از یادداشت جیسون گرین‌بلت، نماینده سابق دولت ترامپ در امور خاورمیانه، در وب‌سایت «سی‌ان‌ان» با عنوان «پایان استیلای ایران» است که به اعتراض‌های مردم ایران و منطقه اشاره کرده و نزدیکی کشورهای عرب به اسرائیل را «نشانه‌ای از پایان رهبری گمراه‌کننده ایران علیه اسرائیل» دانسته‌ است.

در این مطلب آمده ‌است: «معترضان در لبنان و عراق در سال گذشته خشم خود را نه تنها در برابر شرایط موجود در کشورهای خود، بلکه در برابر نفوذ پیش‌رونده ایران نشان دادند. معترضان فلسطینی در غزه علیه گروه تروریستی حماس مورد حمایت ایران، تظاهرات کردند. سوریه هم با یک جنگ داخلی بیش از ۹ ساله که در آن بیشتر مردم در مقابل حکومت مورد حمایت ایران قرار گرفته ‌بودند، ویران شد.»

نویسنده این یادداشت تحلیلی این اعتراضات را نشان‌دهنده خشم اعراب و ایرانیان از رهبران ایران دانسته و افزوده‌ است: «این اتفاقات همچنین نشان‌دهنده تغییر خاورمیانه است. نکته قابل توجه این است که این خشم، علیه اسرائیل نیست. این ‌در حالی ‌است که غرب مدت‌هاست به نادرستی، شکاف اعراب و اسرائیل را نقطه اصلی درگیری در منطقه در نظر گرفته ‌بود.»

در ادامه این مطلب با اشاره به این‌ که اکنون کشور دیگری [بحرین] اعلام کرده است که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل آغاز خواهد کرد، آمده‌ است: «این دومین کشور خلیج فارس است که روابط خود با اسرائیل را عادی می‌کند و موج شوک بیشتری به منطقه می‌فرستد.»

در این مطلب با تاکید بر این ‌که توافق امارات ‌متحده ‌عربی و اسرائیل تا حدودی ناشی از نگرانی اعراب و اسرائیل از خواسته سیری‌ناپذیر تهران برای تسلط منطقه‌ای و دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بود، آمده ‌است: «در حالی ‌که امارات ‌متحده ‌عربی گفته است که معامله به‌ طور خاص متوجه ایران نبوده، روشن است که نگرانی از تهدید منطقه‌ای ایران به مهم‌ترین نقطه اشتراک دو کشور درباره خاورمیانه تبدیل شده است.»

این مطلب ادامه می‌دهد: «در واقع، در نتیجه ورود به این توافق، امارات‌ متحده‌ عربی اکنون به هدف بزرگ‌تری برای ایران تبدیل شده‌ است. بقیه کشورهای منطقه در حال تماشا و انتظارند که آیا آن‌ها هم خواهند توانست پای میز صلح و شکوفایی پایدار بنشینند. برخی ممکن است از اقدام شجاعانه ولیعهد امارات، شیخ محمد بن‌زاید پیروی کنند، و دیگران، ماندن در حاشیه را راحت‌تر و بدون دردسر‌تر بدانند. اما این روش به ضرر کشورهای آنها خواهد بود. رهبری فلسطین نتوانسته است به نوبه خود، نظر اتحادیه عرب را در محکوم کردن توافق‌نامه جلب کند.»

نویسنده این تحلیل با تاکید بر این ‌که امروز تمرکز ما باید بر استیلای ایران باشد، افزوده است: «آن چه من نفوذ گسترده ایران در منطقه می‌دانم، گستره وسیعی از اعمال نفوذ سیاسی در عراق (از طریق ارتباط با بازیگران سیاسی و شبه‌نظامیان شیعه که بخشی از دستگاه امنیتی رسمی دولت هستند)، تا حمایت از حماس در غزه، حمایت طولانی‌مدت از گروه تروریستی حزب‌الله، و تا درگیر شدن در جنگ سوریه را برای حمایت از دیکتاتور بشار اسد از طریق نیروهای نیابتی خود، دربرمی‌گیرد. آن دسته از کشورهای منطقه که می‌خواهند برای مردم خود امنیت و رفاه پایدار ایجاد کنند، باید برای مهار رژیم ایران اقدام کنند.»

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.