درمان به شرط همکاری؛ جلوگیری نیروهای امنیتی از جراحی چنگیز قدم‌خیری

یکشنبه, 23ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن
هاوری یوسفی

«چنگیز قدم‌خیری» ۲۳ سال بیشتر نداشت که بازداشت شد و به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام در کردستان، حکم ۴۰ سال زندان دریافت کرد. دو سال بعد، از زندان زادگاهش به «زندان مسجدسلیمان» تبعید شد تا حتی ملاقات‌های منظم هم نداشته باشد. اکنون که در زندان ۳۲ساله شده است، با عفونت کلیه دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما درمانش با شرط نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است: «چنگیز کله‌شقی نکند و با ما همکاری کند.»

***

١٣مرداد١٣٩٩ «هرانا» گزارشی در مورد وضعیت وخیم جسمی چنگیز قدم‌خیری، زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مسجدسلیمان، منتشر کرد. در این گزارش آمده که وزارت اطلاعات مرخصی درمانی این زندانی سیاسی برای «عمل جراحی [کلیه] را مشروط به همکاری با این نهاد امنیتی» کرده است.

پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان نیز در نامه‌ای ضرورت انجام عمل جراحی چنگیز قدم‌خیری را به «دلیل نارسایی و عفونت کلیه» تایید کرده‌اند. اما مسئولان زندان مسجدسلیمان به بهانه شیوع ویروس کرونا با اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کنند. این در حالی است که حتی بهداری همان زندان، ضمن تایید از دست‌ دادن یک کلیه، به مسئولان هشدار داده است که اگر چنگیز طی ماه‌های آینده مداوا نشود، «سلامت او با تهدید جدی روبه‌رو خواهد شد.»

خانواده این زندانی سیاسی به «ایران‌وایر» گفتند که به باور آن‌ها مسئله، مانع‌تراشی و یا محرومیت از خدمات درمانی نیست، بلکه هدف اصلی وزارت اطلاعات و توصیه‌های مکرر به مسئولان زندان مسجدسلیمان، «گروکشی و کشتن تدریجی چنگیز» است.

چنگیز قدم‌خیری، ٣٢ساله و اهل روستای «هنیمن» از توابع شهرستان کامیاران است. این زندانی سیاسی خرداد ماه ١٣٩٠ در نزدیکی شهر سنندج بازداشت شد و بعد از چند جلسه محاکمه در «دادگاه انقلاب سنندج» به ریاست قاضی «حسن بابایی»، به اتهام «محاربه از طریق عضویت در کومله» به تحمل ۴٠ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این زندانی سیاسی بعد از سپری کردن ٢ سال از حبس خود، فروردین ماه ١٣٩٢ از «زندان مرکزی سنندج» به زندان مسجدسلیمان از توابع استان خوزستان تبعید شد. با توجه به فاصله ۵۰۰ کیلومتری این زندان با زادگاهش، امکان دسترسی و ملاقات منظم با خانواده بسیار سخت شده است.

چنگیز قدم‌خیری بعد از سپری کردن ۵ سال از حبس خود با تودیع وثیقه ٣۵٠ میلیون تومانی به مرخصی ١۵روزه استعلاجی اعزام شد، اما به خاطر سانحه‌ای که برای یکی از اعضای خانواده‌اش رخ داد، علی‌رغم «تشکیل پرونده پزشکی در یکی از بیمارستان‌های شهر دزفول»، فرصت انجام عمل جراحی و معالجه کلیه‌هایش را نیافت.

در ادامه وضعیت وخیم جسمی این زندانی سیاسی، چندی پیش پزشک متخصص زندان با دادستان مسجدسلیمان صحبت کرده و بر «ضرورت انجام عمل جراحی» وی تاکید کرده بود. بنابراین، دادستان مسجدسلیمان هم با دادستان کامیاران تماس گرفت، اما او نیز همه چیز را «وابسته به تصمیم اداره اطلاعات» دانست.

چنگیز قدم‌خیری بیش از ٢ سال است که از نارسایی و عفونت کلیه رنج می‌برد، «یک روز در میان» به بهداری زندان منتقل می‌شود، اما تنها برای «رفع عفونت و کاهش عوارض ظاهری بیماری به او پنی‌سیلین و دگزامتازون تزریق» می‌کنند. این زندانی سیاسی در عرض ٢ سال تنها ٣ بار، آن‌ هم به خاطر «درد بیش از حد ناشی از عفونت شدید کلیه»، به بیمارستان منتقل شده و هر سه بار هم جز تزریق مورفین، اقدام دیگری برای بهبود وضعیت وخیم او صورت نگرفته است.

این کنش‌گر سیاسی در اعتراض به محرومیت از رسیدگی تخصصی پزشکی و ممانعت مسئولان زندان از اعزام وی به مرخصی، در ٢١آذر١٣٩٨ به مدت ١٣ روز اعتصاب کرده بود، اما با وعده مساعد مسئولان قضایی و ملاقات با خانواده، به اعتصاب خود پایان داد. او همچنین در ١۴اسفند١٣٩٨ بار دیگر و به نشانه اعتراض به تداوم رویه قبلی به مدت ٣ روز اعتصاب کرد، اما با درخواست پزشک معالج خود به اعتصاب غذایش پایان داد.

گفتنی است که چنگیز قدم‌خیری پیش‌تر نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در تاریخ ٢۵اسفند١٣٩٧ گفته بود که «بی‌گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.»

اخیرا خانواده این زندانی سیاسی برای پیگیری وضعیت فرزند خود و جلب رضایت اداره اطلاعات کامیاران مجددا به این نهاد امنیتی مراجعه کرده و خواستار اجازه اعزام به بیمارستان جهت انجام عمل جراحی فرزندشان شده‌اند. اما اداره اطلاعات کامیاران ضمن رد درخواست‌شان به این خانواده گفته است: «چنگیز کله‌شقی نکند.»

یکی از بستگان این زندانی سیاسی به ایران‌وایر گفت که اداره اطلاعات کامیاران با پافشاری بر شرط خود «به ما ظلم می‌کند. می‌خواهند ما چنگیز را “سر عقل” بیاوریم.»

منبع ایران‌وایر در ادامه گفت که خانواده چنگیز در اوج استیصال و درماندگی به این نهاد امنیتی اصرار کرده و حاضرند خودشان هزینه درمان و جراحی او را تقبل کنند. حتی پیشنهاد داده‌اند که هر بیمارستانی را که مورد تایید نهادهای امنیتی باشد، می‌پذیرند. خانواده این زندانی معتقدند که وزارت اطلاعات «جان چنگیز را گروگان گرفته و عملا گروکشی می‌کند.»

«امجد حسین‌پناهی»، فعال حقوق بشر، نیز که با پرونده این زندانی سیاسی آشنایی دارد به ایران‌وایر گفت: «چنگیز قدم‌خیری، ضمن این که وضع جسمی بسیار وخیمی دارد، بر اثر فشار و شکنجه روحی اطلاعات کامیاران و عدم رسیدگی تخصصی مسئولان زندان مسجدسلیمان به بهانه شیوع کرونا، به‌ شدت کاهش وزن پیدا کرده و جانش در خطر است.»

این فعال حقوق بشر می‌گوید: «بدون شک هماهنگی مستقیم وزارت اطلاعات و مسئولان زندان نشان‌گر برخورد سیاسی با چنگیز است. این رویکرد سیاسی، دسترسی چنگیز به امکانات درمانی را ناممکن ساخته و مصداق نقض حقوق پایه این زندانی سیاسی است.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.