پولیتیکو: به گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا تهران قصد داشته سفیر آمریکا را در آفریقای جنوبی به قتل برساند

دوشنبه, 24ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

لنا مارکس سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در کنار همسرش.

لنا مارکس سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در کنار همسرش. AP – Meghan McCarthy

سایت خبری “پولیتیکو” با استناد به گزارش های سرویس های اطلاعاتی آمریکا نوشت : جمهوری اسلامی ایران قصد داشته به تلافی قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا سفیر این کشور را در آفریقای جنوبی، خانم لنا مارکس، که از دوستان دونالد ترامپ و از اعضای شناخته شدۀ یهودیان آفریقای جنوبی است، به قتل برساند.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا از تلاش های ایران برای به قتل رساندن لنا مارکس از بهار گذشته اطلاع داشته اند. همین منابع می گویند که این تلاش ها با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی صورت گرفته و طی هفته های گذشته به مراحل حساسی نزدیک شده بود.

لنا مارکس ۶۶ سال دارد و از فعالان اقتصادی عرصۀ مُد در فلوریدا و همچنین از دوستان قدیمی دونالد ترامپ است که او را در سال ٢٠١٨ به عنوان سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی برگزید. لنا مارکس متولد آفریقای جنوبی است و در شهر “پورت الیزابت” بزرگ شده و خانوادۀ او از اعضای قدیمی و شناخته شدۀ یهودیان این شهر است.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا تصریح می کنند که جمهوری اسلامی ایران فعالیت های مخفیانه ای در آفریقای جنوبی دارد و از جمله دلایل تلاش تهران برای ترور خانم لنا مارکس اشراف ضعیف امنیتی آمریکا در این کشور در قیاس با سایر کشورها بوده که در آنها همکاری و هماهنگی امنیتی آمریکا با مقامات محلی بیشتر و قوی تر است.

“پولیتیکو” در ادامۀ مطلب خود تصریح کرده است که ترور لنا مارکس تنها یکی از اقدام های تلافی جویانۀ تهران می تواند باشد و اجرای آنها تنش میان ایران و آمریکا را قویاً تشدید و رئیس جمهوری آمریکا را در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری به واکنشی شدید وادار خواهد کرد.

در پاسخ به این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، سعید خطیب زاده، ضمن رد تلاش تهران برای کشتن سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، دولت واشنگتن را به ترویج تروریسم و ایران هراسی متهم کرد و گفت : “جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئول جامعۀ بین المللی پایبندی مداوم خود را به اصول و عرف دیپلماتیک بین المللی اثبات کرده است.”

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.