دانش‌آموزان مبتلا به کرونا شده‌اند، اما دولت تکذیب می‌کند

جمعه, 28ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

«مقررات ابتدایی کنترل کرونا در مدارس رعایت نمی‌شود»- عکس از ایلنا

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان قربانی ناتوانی ساختاری در بخش نظام آموزشی در برگزاری کلاس‌های غیرحضوری خواهند شد

ثمانه قدرخان خبرنگار حوزه اجتماعی و محیط زیست

در پی گزارش‌های رسیده در ایران طی روزهای گذشته مبنی بر ابتلای برخی دانش‌آموزان و معلمان به ویروس کرونا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه در واکنش به گزارش‌های منتشرشده گفت: «هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.»

تنها چند روز بعد از بازگشایی مدارس سرپرست فرمانداری شهرستان سلسله (لرستان) از ابتلای ۳۹ دانش‌آموز در یکی از مدارس این منطقه خبر داد. این خبر روز بعد تکذیب شد. ولی با فاصله کوتاهی حسین فرهادی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان سلسله گفت آزمایش کرونای ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان مثبت شده است و بیشترین آمار مبتلایان از بین ۱۸ نفر مربوط به مقاطع ابتدایی است. ولی به گفته وی این کودکان از قبل کرونا داشته‌اند و موضوع بیماری ربطی به بازگشایی مدارس نداشته است. در نهایت اما مدارس شهرستان سلسله برای یک هفته تعطیل شد.

هم‌زمان خبر ابتلای چند معلم، ناظم و دانش‌آموز در یکی از مدارس شاهد استان تهران نگرانی خانواده‌ها را از حضور دانش‌آموزان در مدارس بیشتر کرد.

مرگ دانش‌آموز پسر هشت‌ساله گتوندی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا نیز یکی دیگر از اخبار پس از بازگشایی مدارس بود که به گفته فرماندار گتوند خوزستان: «این دانش‌آموز از بدو تولد بیماری قلبی داشت و آزمایش کرونای او در دو مرحله منفی و در مرحله سوم مثبت بود.» مدرسه این دانش‌آموز نیز به مدت یک هفته تعطیل شد.

روز گذشته هم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از ابتلای ۴۸ معلم و ۱۶۳ دانش‌آموز به کرونا در دو هفته گذشته خبر داد. به گفته بهروز کلیدری ۱۸۳ معلم هم میان اعضای خانواده‌شان موارد مبتلا داشته‌اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز درگیر کرونا هستند. به گفته آقای کلیدری مرگ و میر در استان اصفهان سه برابر شده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان: «بعید نیست با این شرایط بازگشایی مدارس، تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند و مرگ‌ومیر‌ها بیشتر شوند.» به گفته وی مقررات ابتدایی کنترل کرونا در مدارس رعایت نمی‌شود.

در استان خراسان جنوبی نیز هشت دانش‌آموز به کرونا مبتلا شدند اما محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه پزشکی بیرجند گفت همه این دانش‌آموزان بیرون مدرسه مبتلا شده‌اند نه این که داخل مدرسه ویروس را به هم منتقل کرده باشند.

با افزایش اخبار مربوط به ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا، بسیاری احتمال تعطیل شدن مدارس و برگزاری کلاس‌های غیرحضوری می‌دهند در حالی که محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد چون تنها دو هفته از بازگشایی مدارس گذشته است مستنداتی درباره افزایش ابتلا به کرونا در مدارس در دست نیست.

روز پنج‌شنبه هم حسن روحانی که پیش‌تر اصرار به برگزاری مراسم محرم و بازگشایی مدارس در ایران داشت با اشاره به انتشار اخبار مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا گفت: «با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها گذشته است، هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیط‌های آموزشی وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.»

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان وخانواده‌هایشان در ایران قربانی ناتوانی ساختاری در بخش نظام آموزشی در برگزاری کلاس‌های غیرحضوری در این کشور خواهند شد. نبود زیرساخت‌های کارآمد آموزشی، نبود دسترسی یک‌پارچه به نظام آموزشی در مدارس شهرها و روستاهای ایران، فقر فناوری در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها، وزارت آموزش و پرورش را به تشویق مردم برای حضور در مدرسه واداشته است. چرا که در غیر این صورت این دولت است که وظیفه تامین یا کمک جهت تامین وسائل آموزشی و فناوری‌های مربوط به آن را دارد.

از: ایندیپندنت

*****

تعطیلی مدارس در شماری از شهرهای ایران به دلیل شیوع کرونا؛ تاکید وزیر بر آموزش حضوری

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران، ضمن رد دریافت هرگونه گزارش درباره ابتلای دانش‌آموزان به کرونا بر برگزاری حضوری کلاس‌ها تاکید کرد؛ همزمان استاندار قم و مقام‌های چند شهر از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا خبر دادند.

حاجی‌میرزایی روز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه در نشست با مدیران مدارس سراسر کشور تاکید کرد: «ما اولویت را آموزش حضوری دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم و مدارس هم باید اولویت را به آموزش حضوری دانش آموزان بدهند.»

او همچنین گفت: «تاکنون از هیچ مدرسه‌ای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدیو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش‌آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شد.»

پیش از این، در برخی شهرستان‌ها پس از گزارش موارد ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به کرونا، مسئولان آموزش و پرورش ارتباط آن با بازگشایی مدارس را منکر شده بودند.

با این حال بهرام سرمست، استاندار قم، اعلام کرد که کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد شد.

به گفته سرمست، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم باید سخت‌گیری‌های بیشتری در مدارس اعمال شود. او توضیح بیشتری درباره وضعیت فعلی مدارس این استان نداد.

در همین حال مدارس چهار شهرستان استان لرستان نیز تعطیل شده است.

حشمت بهمنی، فرماندار دلفان، گفت که به دلیل وضعیت قرمز شیوع کرونا مدارس شهری در این شهرستان اجازه آموزش حضوری ندارند.

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار رومشکان، در استان لرستان نیز گفت که یک دبیرستان در این شهرستان به‌علت مثبت بودن تست مدیر آن، تعطیل شده است.

پیشتر، اعلام شده بود ۳۹ دانش‌آموز در شهرستان سلسله در استان لرستان به کرونا مبتلا شده‌اند، اما بعدا برخی مقام‌ها این خبر را تکذیب کردند. سرپرست فرمانداری سلسله هم گفته بود به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا در این شهرستان، تمام مدارس شهری و روستایی بالای ۳۰ نفر جمعیت به جز پایه اول ابتدایی تا اول مهرماه تعطیل است.

مجتبی کلانتر، رییس دانشکده علوم پزشکی شوشتر، در استان خوزستان نیز گفت که به دلیل بازگشت وضعیت قرمز مدارس و مراکز آموزشی این شهرستان تعطیل خواهند شد.

شیرین جهانگیری، رییس اداره آموزش و پرورش اشنویه در آذربایجان غربی،همگفت که در پی مثبت شدن آزمایش کرونای یکی از دانش‌آموزان و مشکوک بودن دو دانش‌آموز دیگر در یکی از مدارس متوسطه اشنویه، این مرکز آموزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

با وجود تعطیلی مدارس در برخی از استان‌ها، مقام‌های شماری دیگر از استان‌ها بر بازگشایی مدارس تاکید دارند.

در همین حال محمد نوذری، معاون سیاسی – امنیتی استاندار ایلام، گفت: «با افرادی که در خصوص بازگشایی مدارس دنبال حاشیه‌سازی هستند، برخورد می‌شود.»

او توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد.

مقام های وزارت آموزش و پرورش گزارشی درباره تعداد دانش آموزان مبتلا به کرونا بیان نکرده‌اند.

محمد دهقانی فیروزآبادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خبر داد که در ۱۰ روز گذشته هشت دانش آموز به کرونا مبتلا شده‌اند.

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز گفت که ۱۶۰ دانش آموز و ۴۸ معلم در این استان به کرونا مبتلا هستند.

از: ایران اینترنشنال

*****

وزیر ابتلای دانش‌‌آموزان به کرونا در مدارس را تکذیب کرد

در پی انتشار گزارش‌هایی از ابتلای معلمان و دانش‌آموزان، وزیر آموزش و پرورش ایران می‌گوید تاکنون از «هیچ مدرسه‌ای» گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان به کرونا دریافت نشده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور، محسن حاجی‌میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: «یک مورد ویدئو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش‌آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شده بود که به اشتباه به موارد دیگر اشاره شده بود.»

وی در عین حال ابتلای معلمان به کرونا در مدرسه را نیز تکذیب کرد.

او همچنین افزود که آموزش ‌و ‌پرورش در همه فعالیت‌های خود با وزارت بهداشت «هماهنگ» است و در صورت منع فعالیت مدارس از سوی وزارت بهداشت، مدارس تعطیل خواهد شد.

اما آقای حاجی‌میرزایی در حالی ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا را انکار کرده که پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران، گفته است: «به کرات در این چند روز معلم و دانش‌آموز مبتلا به کرونا داشتیم.»

بیمارستان مسیح دانشوری یکی از مراکز تخصصی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در تهران است.

به گزارش روزنامه همشهری، آقای طبرسی با انتقاد از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ایران، در مورد پخش شدن کرونا در مدارس به علت بیماری معلمان و دانش‌‌آموزان هشدار داده است.

با آن که مدارس در ایران باز شده، شمار قابل توجی از خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس خودداری کرده‌اند و آموزش ‌و ‌پرورش نیز اعلام کرده حضور دانش‌آموزان در مدرسه منوط به رضایت والدین آنها است.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.