کنگره آمریکا مشغول بررسی تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران است: اینبار معدن، ساخت‌وساز و نفت

سه شنبه, 1ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

tahrim-bishtar

کنگره آمریکا مشغول بررسی رشته‌ای از تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران است که همه بخش‌های اقتصادی، از معدن و ساخت‌وساز تا صنعت نفت را در بر می‌گیرد.

نگرانی‌هایی از تأثیر منفی این طرح بر مذاکرات هسته‌ای آتی وجود دارد.

طرح تحریمی جدید کنگره آمریکا در صورت تصویب نهایی از سال آینده میلادی (۲۰۱۴) اجرا می‌شود. این طرح بخش‌های ساخت‌وساز و معدن ایران را هدف گرفته، زیرا گفته می‌شود این دو بخش ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند.

توقف کامل فروش نفت ایران تا سال ۲۰۱۵ نیز هدف دیگر طرح یادشده است. کنگره آمریکا تلاش می‌کند بدین ترتیب منبع درآمد اصلی جمهوری اسلامی را، که بخشی از آن در برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای تهران سرمایه‌گذاری می‌شود، از بین ببرد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده و از نمایندگانی که تصویب تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را با جدیت دنبال می‌کند، می‌گوید طرح تحریم مجلس نمایندگان به احتمال تا پیش از تعطیلات کنگره در ماه اوت به تصویب می‌رسد؛ طرح مجلس سنا اما دست‌کم تا ماه سپتامبر به رأی گذاشته نخواهد شد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ۲۰۰۸، می‌گوید که ایالات متحده باید هر چه سریع‌تر تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را به اجرا بگذارد.

او می‌گوید:«زمان در حال از دست رفتن است».

گزارشی از “پژوهشکده علمی و امنیت بین‌المللی” مستقر در واشنگتن هفته گذشته مدعی شد که ایران تا نیمه سال ۲۰۱۴ اورانیوم با غلظت لازم برای ساخت بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت، بدون این‌که جامعه جهانی از این موضوع آگاه شود.

در صورت اجرایی‌شدن بسته جدید، معادن و بخش ساخت‌وساز در ایران تحت تحریم قرار می‌گیرند

نگرانی از تداخل تحریم‌های تازه با مذاکرات هسته‌ای

کنگره آمریکا در حالی روی بسته پیشنهادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند که دولت باراک اوباما در انتظار مواضع تازه هسته‌ای تهران پس از انتخاب حسن روحانی نشسته است.

خانم ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «منتظریم ببینیم او [حسن روحانی] به‌عنوان رئیس‌جمهوری چه اقدامی انجام می‌دهد».

یک مقام ارشد دولتی در آمریکا می‌گوید که نگرانی دولت اوباما در مورد زمان ارائه بسته تحریمی جدید و محتوی آن است.

به زعم وی، اگر روحانی در مورد توافق با غرب جدی باشد، وضع تحریم‌های جدید پیش از آغاز گفت‌وگوها، ممکن است به تضعیف مواضع او منجر شود؛ حتی اگر تصمیم تهران به تغییر سیاست‌های هسته‌ای جدی نباشد، مخصوصا تحریم‌های جدید علیه نفت ایران مشکل‌ساز خواهد بود و ممکن است موفقیت‌های دیپلماتیک آمریکا علیه جمهوری اسلامی را به خطر بیاندازد.

اگر به‌عنوان مثال چین و ژاپن در برابر خواست آمریکا مبنی بر توقف کامل واردات نفت از ایران مقاومت کنند، دولت ایالات متحده مجبور است مؤسسات مالی و شرکت‌های این دو کشور را به فهرست سیاه بیافزاید؛ امری که پیامدهای منفی اقتصادی گسترده‌ای از جمله برای آمریکا در بر خواهد داشت.

با وجود هماهنگی میان نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی، هستند نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکراتی که رویه محتاطانه کنونی دولت آمریکا را پذیرفته‌اند.

هفته گذشته ۱۸ نماینده جمهوری‌خواه و ۱۰۰ نماینده دمکرات در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار دادن فرصت به حسن روحانی شدند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.