یک زن زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد

چهارشنبه, 2ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز چهارشنبه ۲ مهرماه، حکم اعدام یک زن زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانی که از ۷ سال پیش به اتهام قتل در زندان قرچک ورامین بسر می‌برد، روز گذشته جهت اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل شده بود. گفته می‌شود چند زندانی محکوم به اعدام دیگر نیز طی روزهای گذشته از بندهای مختلف زندان رجایی شهر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند که وضعیت آنها کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۹، دستکم ۱ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

هویت این زندانی “مهتاب شفیعی، ۳۲ ساله” از زندان قرچک ورامین توسط هرانا احراز شده است.

مهتاب شفیعی حدود ۷ سال پیش به اتهام قتل همسر و مادربزرگ همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شد. او نهایتا ساعت ۶ عصر روز گذشته جهت اجرای حکم از زندان قرچک ورامین به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و صبح امروز در این زندان اعدام شد. خانم شفیعی زمستان سال گذشته نیز جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و با اخذ مهلت تا پایان اردیبهشت ۹۹ جهت جلب رضایت اولیای دم اجرای حکم اعدام وی موقتا متوقف شد و به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد.

یک منبع مطلع از پرونده خانم شفیعی به هرانا گفت: «مهتاب شفیعی مدعی بود حدود هفت سال پیش به شوهر خود ظنین شد که به او خیانت کرده و چند بار به خیانت‌های شوهرش پی برد و بارها در خانه بحثشان بالا گرفت. مهتاب هم به تلافی اقدامات شوهرش با مردی دوست می‌شود و یک روز که همراه با او در خانه بودند شوهرش متوجه حضور آنها در خانه می‌شود و طی یک درگیری با شوهرش او را به قتل رساندند. پس از آن مادربزرگ شوهرش نیز با شنیدن سر و صدا به داخل اتاق می‌رود و داد و فریاد می‌کند که او را هم به قتل می‌رسانند. آنها نهایتا بازداشت و به اعدام محکوم شدند.»

اعدام این زن زندانی تا زمان تنظیم این گزارش توسط نهادهای مربوطه اعلام نشده است.

هویت و آخرین وضعیت هم‌پرونده‌ای خانم شفیعی کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

هرانا در دی ماه سال ۹۸ طی گزارشی لیستی از اسامی زندانیان زن محکوم ازجمله “مهتاب شفیعی” به اعدام که عمدتا با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده و در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شوند را منتشر کرد.

گفته می‌شود چند زندانی محکوم به اعدام دیگر نیز طی روزهای گذشته از بندهای مختلف زندان رجایی شهر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند که هویت و وضعیت آنها کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.