اتهامات متقابل ایران به عربستان و دعوت به ‘گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای’

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن
ایران و عربستان
توضیح تصویر،حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در همسایگی عربستان یکی از مسائل تنش‌برانگیز اصلی بین دو کشور است

پس از آن که ملک سلمان در سخنرانی سازمان ملل خود به تندی به ایران حمله کرد، نماینده ایران در سازمان ملل متقابلا اتهاماتی را علیه عربستان سعودی مطرح کرده اما همزمان پیشنهاد “گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای” داده است.

مجید تخت‌روانچی عربستان را به “حمایت از تروریسم” و “جنایت” در جنگ یمن متهم کرده است.

ملک سلمان روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم کرد که به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده و از طریق حمایت از شبه‌نظامیان حوثی در یمن در امور این کشور مداخله می‌کند.

ایران و عربستان در تنش‌ها و درگیری‌های سال‌های اخیر خاورمیانه عموما در هر کشوری جانب گروه‌های رقیب را گرفته‌اند و هر دو متقابلا یکدیگر را به مداخله در امور دیگر کشورها متهم می‌کنند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، عربستان را متهم کرده که “در اقدامی کاملا غیرانسانی، هنوز هم به استفاده از قحطی به عنوان روش جنگی و نیز جلوگیری از ارسال سوخت، غذا و دارو به مردم یمن ادامه می‌دهد.”

آقای تخت‌روانچی همچنین گفته که “ایدئولوژی وهابی عربستان الهام‌بخش اصلی خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده بوده” است.

ملک سلمان
توضیح تصویر،پیام ویدیویی پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل پخش شد

نماینده ایران در سازمان ملل در عین حملات لفظی به عربستان، این کشور را به مذاکره با ایران دعوت کرده است.

آقای تخت‌روانچی از عربستان سعودی خواسته تا به جای “اتکا به نیروهای خارجی” وارد مذاکراتی بر مبنای احترام متقابل شود تا با حضور همه کشورهای منطقه خلیج فارس “گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای” برای تامین صلح و ثبات انجام بگیرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.