قیمت مسکن در ایران ظرف دو سال سه برابر شده است

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

بهرنگ تاج‌دین، بی‌بی‌سی

کارگر ساختمانی در ایران

گزارش مرکز آمار ایران درباره فروش و اجاره مسکن در فصل بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که قیمت خانه در مراکز همه ۳۱ استان این کشور نسبت به بهار دو سال پیش، بین ۱۲۵ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. اجاره‌بها هم در همین مدت به طور متوسط ۷۵ درصد بالا رفته است.

این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در کل کشور بهار امسال به متری پنج میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسید که ۶۳ درصد بیشتر از بهار پارسال و تقریباً سه برابر بهار ۱۳۹۷ است.

متوسط قیمت مسکن در ایران. هر متر مربع.  .

تصویر استانی

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تهران همچنان با اختلاف قابل توجهی از بقیه مراکز استان‌ها بیشتر است. میانگین قیمت در تهران، بیش از دو و نیم برابر اصفهان – دومین مرکز استان گران‌قیمت کشور – است.

در آن سوی طیف، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در یاسوج به طور متوسط کمتر از یک میلیون تومان، و در یزد، خرم‌آباد، ایلام و بیرجند کمتر از دو میلیون تومان بوده است.

قیمت مسکن در مراکز استان‌های ایران. میلیون تومان به ازای هر متر مربع - بهار ۱۳۹۹.  .

این گزارش نشان می‌دهد که با وجود رشد ۴۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت از بهار پارسال تا بهار امسال، تهران کمترین نرخ رشد قیمت را بین همه مراکز استان تجربه کرده است.

در این مدت، قیمت‌ها در شهر بوشهر ۱۶۹ درصد، و در مراکز ۱۷ استان دیگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ درصد بالا رفته است.

نقشه درصد افزایش قیمت مسکن در مراکز استان‌های ایران از بهار ۱۳۹۸ تا بهار ۱۳۹۹

با بررسی قیمت‌ها در یک بازه دو ساله مشخص می‌شود که قیمت خانه در مراکز همه استان‌ها از بهار ۱۳۹۷ تا بهار ۱۳۹۹ بین دو تا چهار برابر شده است.

بوشهر، بندرعباس و شیراز در این مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت بوده‌‌اند و سنندج، سمنان و بجنورد کمترین افزایش را تجربه کرده‌اند.

نقشه درصد افزایش قیمت مسکن در مراکز استان‌های ایران از بهار ۱۳۹۷ تا بهار ۱۳۹۹

سبقت گرفتن رشد اجاره‌ها از تورم

طبق برآورد مرکز آمار ایران، متوسط اجاره‌بها در کل کشور از بهار پارسال تا بهار امسال ۳۶.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. در همین مدت، قیمت کالاها و خدمات مصرفی به طور متوسط حدود ۲۱.۴ درصد بالا رفته است.

به عبارت دیگر در این یک سال، سرعت رشد اجاره‌ها نزدیک به دو برابر بقیه اقلام مصرفی بوده است.

علاوه بر این، مانند قیمت خرید خانه، هزینه اجاره منزل هم در تهران با اختلاف قابل توجهی از بقیه کشور بیشتر است.

این آمارها نشان می‌دهد که بهار امسال اجاره‌بها (اجاره ماهانه به اضافه سه درصد رهن) در تهران دو و نیم برابر کرج، چهار و نیم برابر اصفهان، و ۱۱ برابر یزد بوده است.

هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی صد متری. میلیون تومان، بهار ۱۳۹۹.  .

در مجموع در دو سال گذشته اجاره‌بها در مراکز همه ۳۱ استان کشور افزایش قابل توجهی داشته و بین ۴۶ تا ۸۷ درصد بالا رفته؛ یعنی تقریباً یک و نیم تا دو برابر شده است.

شهر تهران شاهد بیشترین درصد رشد اجاره خانه بوده و پس از تهران، اجاره‌ها در تبریز، شیراز و کرج بیشترین نرخ رشد را تجربه کرده‌اند.

نقشه درصد افزایش اجاره مسکن در مراکز استان‌های ایران از بهار ۱۳۹۷ تا بهار ۱۳۹۹

گزارش مرکز آمار تغییرات قیمت در سه ماه اخیر را دربر نمی‌گیرد. با در نظر گرفتن آمارهایی که درباره افزایش قیمت‌ها در تهران در تیر و مرداد منتشر شده و نیز روایت‌های مردم شهرهای دیگر، می‌توان انتظار داشت که روند رشد قیمت خرید و اجاره مسکن ادامه داشته باشد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.