الیوت آبرامز: رژیم فاسد ایران مسئول فقیرشدن مردمش است نه آمریکا

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این رژیم ایران است که مسئول فقیرترشدن و بدتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور است نه آمریکا یا کشوری دیگر.

آقای آبرامز که به تازگی این سمت را عهده‌دار شده، در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه درباره فشار اقتصادی که مردم ایران متحمل شده‌اند، گفت: “سوالی که مردم ایران هم در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند این است که چطور این رژیم میلیاردها دلار، نه صدها یا میلیون‌ها، میلیاردها دلار به حماس و گروه‌های تروریستی دیگر در عراق و … کمک می‌کند.”

او گفت مسئولیت فقیرترشدن مردم بر گردن آمریکا و فشارهای حداکثری بر رژیم نیست و “کسانی که نگران اقتصاد ایران و مردم هستند باید از سیاستمداران فاسد ایران این سوال را بپرسند.”

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوال رعنا رحیم‌پور، مجری برنامه شصت دقیقه درباره اینکه چرا کشورهای اروپایی از سیاست فشار حداکثری آمریکا حمایت نمی‌کنند، گفت: “این سوال را باید از خود آنها پرسید اما به نظرمان می آید که آنها انگار یک تعهد خدشه ناپذیر به برجام دارند و نمی‌خواهند این توافق مورد سوال قرار بگیرد. اما همان زمان هم که آمریکا داخل برجام بود، اطلاعات اسرائیل نشان می‌داد که ایران مدارک و اطلاعات هسته‌ای خود را پنهان می‌کند.”

آقای آبرامز ادعا می‌کند مشکل برجام این است که به جای توقف برنامه هسته‌ای ایران، این کشور را به سمت “ساخت یک سلاح هسته‌ای” پیش می‌برد؛ ادعایی که ایران همواره تکذیب کرده است.

او در پاسخ به سوال مجری شصت دقیقه درباره انتقادها از ناموفق بودن فشار حداکثری آمریکا، این را مثال زد که ارزش ریال ایران به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده و همچنین فروش نفت ایران ۹۰ درصد کاهش یافته است.

در پاسخ به سوال آیا هدف سیاست فشار حداکثری پایین آوردن ارزش ریال بود؟ آقای ابرامز گفت: “رژیم ایران نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای را کاملا رها کند و دست از حمایت از تروریسم بردارد. هدف فشار حداکثری متوقف کردن اینهاست. بعد از آن ما یک توافق جامع می‌خواهیم. پس بدون فشار حداکثری این اتفاق نمی‌افتد.”

آقای ابرامز گفت: “سوء مدیریت و فسادی که در ایران است مسئولیتش مسئولین ایران هستند، نه کشورهای خارجی و آمریکا. “

آقای آبرامز به سوالی که در مورد سابقه او در دوران ریاست بوش پدر پرسیده شد و ماجرای دروغش به کنگره آمریکا در ماجرای فروش سلاح به ایران و محکومیتش در دادگاه گفت: “این ماجرا لطمه‌ای به تلاشش برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران نمی‌زند. “

آقای آبرامز گفت آمریکا به دنبال توافق جامع‌تری است که همه‌جانبه باشد و مانع توسعه نظامی و هسته‌ای ایران شود، چیزهایی که به گفته او “ایران نمی‌خواهد انجام بدهد.”

امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بار دیگر بر وجود یک “جنگ اقتصادی” جدی با آمریکا تاکید کرد و گفت جنگ کشته و زخمی هم دارد و اگر تمام حکومت و مردم متحد نشوند، شکست محتمل است.

در چند روز گذشته و همزمان با ادعای آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه، حسن روحانی تاکید کرده که دیپلماسی آمریکا شکست خورده و در عرصه سیاسی این کشور منزوی شده است اما در عین حال رئیس‌جمهور ایران تاثیر فشارهای اقتصادی بر ایران را انکار نکرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.