گزارشگران بدون مرز خواستار تامین امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شد

چهارشنبه, 2ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

gozareshgaran

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از وضعیت سلامت فریبا پژوه روزنامه‌نگار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همکار سابق رادیو بین‌الملل فرانسه، اعلام می‌کند. وی از تاریخ ۱۹ تیرماه، در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات قرار دارد، زندانی است. این روزنامه‌نگار در اثر فشارهای روحی وارده بر وی، به هنگام نخستین دور بازداشت در مرداد ماه ۱۳۸۸ و از این میان سپری کردن ۱۲۴ روز در سلول‌های انفرادی همین بند، آسیب روحی دیده بود و به مدت یک سال تحت مداوای پزشکی قرار داشت.

گزارشگران بدون مرز در این ارتباط نوشته است که برخی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران مقیم خارج از ایران، احضار و بازجویی شده‌اند و یا از طریق تماس تلفنی و پیامک مورد آزار قرار گرفته‌اند.

شیرین عبادی وکیل مدافع حقوق بشر و دارنده‌ی نوبل صلح در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت: «این روزنامه‌نگار اکنون بدون هیچ دلیل خاصی و صرفا به دستور بازجوی امنیتی بازداشت و روانه زندان انفرادی شده و متاسفانه عدم استقلال قوه قضاییه موجب گردیده که قضات دادسرا و دادگاه های انقلاب طبق خواسته های مامورین امنیتی عمل کنند و این وضعیت بیش از بیش آزادی بیان را در ایران به مخاطره می اندازد.»

فریبا پژوه تنها قربانی بازداشت‌های خودسرانه و یا اقدام‌ها تلفی‌جویانه‌ی، رژیم علیه روزنامه‌نگاران، معترضان و خانواده‌های آنها در ایران نیست. در تاریخ ٣٠ تیرماه اعلام شد، فرزانه نوری، مادر فرهاد نوری، روزنامه‌نگار سایت مجذوبان نور، از سوی شعبه دوم دادگاه شیراز، به دوسال حبس تعذیری محکوم شده است. فرزانه نوری، در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٩٠ بازداشت و مدت بیست و یک روز را در زندان اداره‌ی اطلاعات شیراز زندانی بود. بازجویی‌ از وی بیش از هر اتهامی علیه خود او، در باره فعالیت‌های پسرش بود. در این باره آزار و تهدیدهای ماموران امنیتی، پس از آزادی نیز ادامه یافت. فرهاد نوری خود نیز قربانی این تهدید‌ها در خارج از کشور بوده است.
گزارش‌گران بدون مرز از آغاز سال میلادی ٢٠١٣ بیش از ٧٠ مورد تهدید علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران تبعیدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج از کشور همکاری می‌کنند، شمارش کرده است.ماموران امنیتی اطلاع رسانی فعالان رسانه‌ای را « براندازی» تلقی می‌کنند، اینگونه خانواده‌های آن‌ها احضار و مورد بازجویی قرار می‌دهند. آزار خانواده‌ها و روزنامه‌نگاران از طریق ارسال پیامک و یا تماس تلفنی همچنان ادامه دارد.

«جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از اغماض برخی دولت‌ها، فشار بر فعالان اطلاع رسانی در تبعید را که بسیاری از آن‌ها در اروپا و یا ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند،بیشتر کرده است. گزارش‌گران بدون مرز، جامعه جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا را به اتخاذ تدابیری جدی در حمایت و حفاظت از این روزنامه‌نگاران، فرا می‌خواند. بخش عمده‌ای از آن‌ها با رسانه‌های عمومی کشورهای عضو اتحادیه همکاری می‌کنند. ما از کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، می‌خواهیم در برابر اقدام‌های عامدانه جمهوری اسلامی ایران در نقض قوانین بین‌المللی، موضعی قاطعانه‌ اتخاذ کند.»

گزارش‌گران بدون مرز همچنین از بازداشت محمد چراغی، مستند ساز و خبرنگار سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی پس از احضار به وزارت اطلاعات، در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣٩٢ مطلع شده است. این روزنامه‌نگار برای فعالیت‌های اطلاع رسانی در جریان انتخابات خرداد گذشته، چندین بار از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی شده بود. از مکان بازداشت وی تا امروز اطلاعی در دست نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.