۱۰۹ سال زندان برای ۳۶ متهم اعتراضات آبان‌ماه بهبهان

جمعه, 2ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

بخشی از فیلم منتشر شده از تجمع در شهر بهبهان

بخشی از فیلم منتشر شده از تجمع مردم در شهر بهبهان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸

خبرگزاری هرانا گزارش کرده‌ است که دادگاه کیفری شهرستان بهبهان به ۳۶ نفر از شهروندانی که در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال گذشته دستگیر شده بودند، مجموعا ۱۰۹ سال زندان داده و آنان را به ۲ هزار و ۵۹۰ ضربه شلاق نیز محکوم کرده است.

به نوشته ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه همچنین این معترضان را به “سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم” کرده است.

تمامی این احکام توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان به ریاست رسول اسدپور در تاریخ ۱ آبان و در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری سال گذشته صادر شده است.

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ تبدیل به یکی از بحران‌های بزرگ سال‌های اخیر حکومت ایران شد. این اعتراض‌ها در روز جمعه ۲۴ آبان و درپی افزایش قیمت و سهمیه بندی ناگهانی بنزین در ایران شروع شد و دامنه اعتراض‌ها به سرعت گسترش یافت. حکومت ایران اقدام به سرکوب شدید اعتراضات در شهرهای مختلف ایران نمود و تا به امروز آمار واقعی کشته‌شدگان این اعتراضات مشخص نشده است.

شهر بهبهان در جنوب ایران یکی از شهرهایی بود که صحنه درگیری‌های خشونت‌بار ماموران با مردم معترض شده بود و گزارش‌ها تایید نشده حاکی از کشته‌شدن دهها معترض در اعتراضات سال گذشته در این شهر می‌دهد.

براساس دادنامه اتهامات مطرح شده علیه این ۳۶ شهروند بهبهانی “مشارکت در اخلال در نظم عمومی”، “درگیری”، “تجمع غیرقانونی”، “تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه”، “مشارکت در تحریق اموال عمومی”، “تخریب با‌نکها و پمپ‌بنزین‌های شهرستان بهبهان” و “مشارکت در تخریب اموال عمومی” عنوان شده است.

بهبهان
توضیح تصویر،عکس از تجمع معترضان در شهر بهبهان در روز پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹

دادگاه کیفری بهبهان گفته است که رای قاضی براساس “تحقیقات انجام شده و با توجه به گزارشات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی بهبهان، گزارشات اداره اطلاعات بهبهان، تحقیقات انجام گرفته و گزارشات تکمیلی مرجع انتظامی، گزارش کمیسیون جامع اطلاعاتی بهبهان در خصوص نقش هر یک از متهمین در جریان اعتراضات آبان، گزارشات واصله از معاونت اطلاعات سپاه بهبهان، گزارشات و تصاویر مربوط به حضور اکثر متهمین در اعترضات، اقاریر اکثر متهمین به حضور در محل اعتراضات و دفاعیات بلاوجه متهمین به لحاظ دلایل فوق‌الذکر، شکایت بانک‌های صادرات، مسکن و رفاه” صادر شده است.

براساس این خبر تنها یک جلسه دادگاه برای ۳۶ متهم در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۹ برگزار شده که در دادنامه در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه چنین نوشته است: “برخی از متهمین و یا وکلای آنها بواسطه ازدحام متهمین در وقت رسیدگی و جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خصوص بیماری کرونا لایحه ارسال نموده اند.”

با وجود تعداد زیاد متهمین، قاضی دادگاه پس از برگزاری یک جلسه و در کمتر از یک ۱۰ روز اقدام به صدور ۱۰۹ سال زندان برای این متهمین کرده است.

نحوه رسیدگی قضایی در خصوص متهمان اعتراضات سراسری سال گذشته با اعتراضات فراوانی روبرو بوده است و کمتر از دو ماه قبل نوید افکاری، که به اتهام قتل یک مامور حراست در بازداشت بود، با وجود درخواست‌های مکرر توقف حکم و تردید در خصوص روند طی شده قضایی، در ایران اعدام شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.