عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سعید اقبالی در زندان اوین

سه شنبه, 6ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی که دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، با وجود پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن از اعزام به بیمارستان و انجام مراحل درمان محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی با وجود پارگی پرده هفتاد درصدی گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن از اعزام به بیمارستان و انجام مراحل درمان محروم مانده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای اقبالی در خصوص آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “سعید اقبالی در زمان بازداشت خود در سال ۹۶ توسط یکی از ماموران بازداشت کننده با دستبند مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در زمان حضور در بند ۲۰۹ زندان اوین دچار خونریزی از ناحیه گوش راست شد و همان زمان دکتر بهداری زندان اوین گفت که گوش او آسیب دیده است. او نهایتا پس از آزادی به دکتر متخصص مراجعه کرد و دکتر گفت که پرده گوشش آسیب جدی دیده و پس از ترمیم پرده گوش نیازمند انجام عمل جراحی است.”

این منبع مطلع افزود: “آقای اقبالی از خردادماه امسال دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند و دکتر زندان از تیرماه امسال چهار بار دستور اعزام به بیمارستان او را صادر کرده است. شب گذشته آقای اقبالی از شدت درد گوش به بهداری اوین منتقل شد و متخصص گوش و حلق و بینی او را معاینه کرد و گفت که نامه‌ای خطاب به امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی نوشته و گفته که باید جهت درمان و انجام عمل جراحی به دلیل “۷۰ درصد پارگی پرده گوش راست و عفونت پیش رونده به سوی مخچه” سریعا به بیمارستان اعزام شود و اگر زودتر درمان نشود شنوایی گوش راست خود را به زودی کاملا از دست خواهد داد. “

منبع نزدیک به آقای اقبالی در ادامه سخنان خود افزود: “آقای اقبالی به پزشک زندان گفته این پنجمین بار است نامه اعزام او به بیمارستان نوشته شده اما هیچ‌گاه او را اعزام نکرده‌اند و دکتر زندان به وی گفته است به دلیل آنکه زندان اوین به بیمارستان طالقانی و شهدای تجریش بدهی دارد، این بیمارستان‌ها از پذیرش زندانیان سر باز می‌زنند و تنها در صورتی که زندانی هزینه درمان خود را متقبل شود او را به بیمارستان اعزام خواهند کرد و زندان تنها در مواقع اضطراری که زندانی اقدام به خودکشی کند او را به بیمارستان منتقل خواهد کرد. آقای اقبالی نیز به وی گفته است به دلیل آنکه ماموران وزارت اطلاعات در زمان بازداشت او این آسیب را به وی وارد کرده‌اند باید خود آنها هزینه را متقبل شوند. اکنون آقای اقبالی بدون رسیدگی پزشکی در زندان نگهداری می‌شود.”

طی سال‌های اخیر بسیاری از زندانیان سیاسی در کشور به دلیل عدم پذیرش توسط بیمارستان‌های طرف قرارداد با سازمان زندان‌ها از اعرام به بیمارستان محروم مانده یا پس از اعزام بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شده‌اند. این اقدام مسئولان بیمارستان به دلیل بدهکاری سارمان زندان‌ها به بیمارستان و عدم تقبل هزینه‌ها از سوی زندان‌ها عنوان شده است.

آقای اقبالی در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود در کرمانشاه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای اقبالی در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. سعید اقبالی در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ برای ارایه آخرین دفاع به شعبه ۶ دادسرای اوین (مقدسی)  احضار و به دفاع از خود پرداخت.

این فعال مدنی شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای وی قابل اجرا است.

سعید اقبالی نهایتا روز یکشنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی حدود یک ماه پیش از بند ۴ زندان اوین به بند ۴ این زندان منتقل شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.