نازنین زاغری هفته آینده بار دیگر محاکمه می‌شود

پنجشنبه, 8ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت

همسر نازنین زاغری‌رتکلیف شهروند دو تابعیتی ایرانی‌بریتانیایی، می‌گوید روز سه‌شنبه به‌صورت ناگهانی به همسرش اطلاع داده شده که باید دوشنبه هفته آینده در دادگاهی با ریاست قاضی صلواتی حضور یابد.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری چهارشنبه گفته است به همسرش اطلاع داده شده چمدانش را به مقصد زندان جمع کند و هر وقت ماموران سپاه برای بردن وی آمدند، آماده باشد.

درخواست آماده شدن برای رفتن به زندان و حضور در دادگاه در روز دوشنبه در حالی است که اخباری از احتمال به تعویق افتادن دادگاه بدهی بریتانیا به ایران برای شش ماه دیگر منتشر شده و اتفاقا این دادگاه قرار است سه‌شنبه، یک روز بعد از دادگاه خانم زاغری برگزار شود.

جمهوری اسلامی می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان رژیم پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

آقای رتکلیف قبلا نیز به دفعات اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از همسرش به عنوان گروگانی برای دریافت این پول استفاده می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز مهرماه پارسال گفت بریتانیا در ازای آزادی خانم زاغری که از فروردین ۹۵ در ایران زندانی است، پیشنهاد داده بود « ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند».

عکسی قدیمی از نازنین زاغری در کنار همسر و فرزندش

بیشتر در این باره:

ایراد «اتهام جدید» به نازنین زاغری در دادگاه انقلاب، شش ماه مانده به پایان حبس

به گفته وی، این پیشنهاد برای اولین بار توسط فیلیپ هاموند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، قبل از آن که وی در ژوئیه ۲۰۱۶ این مقام را ترک کند مطرح شد، اما بریتانیا آن را عملی نکرد.

ظریف گفته است در قبال این پیشنهاد وی آماده بوده «در دادگاه برای آزادی نازنین زاغری استدلال کند».

خانم زاغری اسفند پارسال در پی نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌های ایران، به مرخصی فرستاده شد و هم‌اکنون در حبس خانگی است.

روز سه‌شنبه آقای رتکلیف همچنین با وزیر خارجه بریتانیا صحبت کرده و بر اهمیت دسترسی کنسولی برای خانم زاغری تاکید کرده است.

فراخوانده شدن خانم زاغری به دادگاهی با ریاست قاضی صلواتی – کسی که مشهور به برخورد قهرآمیز و حبس طولانی مدت فعالان سیاسی و مدنی است – در حالی است که دوران محکومیت خانم زاغری اسفند سال جاری به پایان می‌رسد و اکنون قرار است او بار دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شود.

خانم زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به پنج سال حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت. مرخصی او با پابند الکترونیکی تاکنون چند بار تمدید شده است و اجازه ندارد از محدوده ۳۰۰ متری خانه پدر و مادرش دورتر برود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.