العربیه: ایران رهبر گروه النضال اهواز را در ترکیه ربود

شنبه, 10ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

شبکه العربیه می‌گوید «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» روز جمعه ۹ آبان اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود» رهبر پیشین این گروه را در ترکیه ربوده است.

این گروه ایران را متهم کرده است که با «همکاری یک کشور ثالث حبیب اسیود را به ترکیه کشانده و از آنجا ربوده است.»

شبکه العربیه نوشته است: برخی از منابع «این کشور ثالث را قطر معرفی کرده‌اند و برخی نیز گفته‌اند که آنکارا اسیود را در مقابل دو رهبر پ‌ک‌ک به تهران تحویل داده است اما هیچ منبع مستقلی این اطلاعات را تاکنون تایید نکرده است.»

جزییات بیشتری از چگونگی سفر حبیب اسیود به ترکیه و سرنوشت او منتشر نشده است.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به گزارش‌ها در خصوص «ربوده شدن» حبیب اسیود واکنش نشان نداده‌اند.

طی سال‌های اخیر شماری از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه دستگیر به و داخل ایران منتقل شده‌اند.

در همین زمینه خانواده جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر»، در مردادماه سال جاری اعلام کردند که آقای شارمهد هنگامی که در دوبی اقامت داشت از سوی ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ربوده شد.

روح الله زم ، مدیر آمدنیوز، نیز که در فرانسه زندگی می‌کرد، مهرماه پارسال در سفری به عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

«جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» که به نام «حرکت النضال» هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. این گروه می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

دولت ایران «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را مسئول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ می‌داند که در جریان آن حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. اما این گروه خشونت را محکوم کرده و می‌گوید در این حمله نقشی نداشته است.

دانمارک ۱۴ بهمن سال گذشته اعلام کرد که سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت و تفهیم اتهام کرده است.

پلیس هلند نیز اعلام کرد که «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» یک شاخه نظامی دارد و در ایران حملات مسلحانه انجام داده که در اکثر موارد اهداف آن سپاه پاسداران و یا تاسیسات و میادین نفت و گاز بوده است.

دولت هلند در تیرماه ۱۳۹۷ دو نفر از کارمندان سفارت ایران را از این کشور اخراج کرد. این اخراج به ماجرای کشته‌شدن احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» نسبت داده شد.

آقای نیسی ۱۷ آبان سال ۹۶ مقابل منزلش در شهر لاهه به قتل رسید.

آبان ۱۳۹۷ نیز دولت دانمارک در اعتراض به تلاش ایران برای حمله به یک عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» سفیرش را از تهران فراخواند.

منابع: العربیه و رادیو فردا

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.