هشدار درباره تبدیل تالاب گاوخونی به کانون گرد و غبار

جمعه, 16ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از خشک شدن کامل «۹۶ درصد» تالاب گاوخونی در این استان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش روز جمعه، ۱۶ آبان، به خبرگزاری ایرنا گفت که خشکی این تالاب، آن را در آینده به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل می‌کند و «گرد و غبار آن می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر برسد و چند استان دیگر را هم فرابگیرد.»

وی گفت: «کم آبی‌های چند سال گذشته و قطع جریان زاینده‌رود از سال ۶۶ در پی کمبود آب، بارش و خشکسالی، احداث سد رودخانه ایزدخواست در سال ۷۷ و رها نکردن حقابه تالاب از این سد، تخریب گیاهی و چرای بی‌رویه شتر و بز و تردد ماشین‌آلات و موتور» در این منطقه مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را برای این تالاب به وجود آورده است.

این مقام استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها و مراتع درخواست کرد که اعتبار اجرای طرح‌های مهار بیابان و نهالکاری برای کنترل ریزگردها در منطقه اطراف تالاب گاوخونی را تامین کند.

آقای شیشه‌فروش از سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز درخواست کرد که مثل دریاچه ارومیه برای حفاظت از این تالاب بزرگ، «برنامه جامع احیای» آن را در دستور کار قرار داده و با توجه به اثرات خشکسالی آن در تولید ریزگردها، طرح‌های ضروری برای مهار این پدیده‌ها را مدنظر داشته باشند.

تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و محلی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

در این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان قرار دارد، در یک دهه گذشته تنها در مدت کوتاهی آب جریان داشته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.