درخواست توقف اخراج نوکیشان مسیحی ایران در مجلس آلمان

شنبه, 17ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

شماری از نمایندگان مجلس از احزاب دولت ائتلافی آنگلا مرکل خواستار توقف بازگرداندن نوکیشان مسیحی ایرانی شدند. آنها معتقدند فرستادن این افراد به ایران، در صورت رد تقاضای پناهندگی آنها در آلمان، جانشان را به خطر می‌اندازد.

    
defaultگزارش دولت ائتلافی صدراعظم، آنگلا مرکل درباره وضعیت آزادی مذهب در کشورهای مختلف جهان روز جمعه ششم نوامبر (۱۶ آبان) در نشست علنی پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) به بحث گذاشته شد.

فولکر کاودر، عضو فراکسیون حزب دموکرات مسیحی در این نشست خواستار توقف اخراج نوکیشان مسیحی ایرانی از آلمان شد. او هشدار داد که این افراد در ایران با خطر اعدام روبرو هستند.

لارس کاسته‌لوچی عضو فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد که این فراکسیون از این درخواست پشتیبانی می‌کند.

به گزارش آژانس خبری کاتولیک، مارکوس گروبل، مسئول تدوین گزارش یادشده تاکید کرده که حق تغییر مذهب، به نوعی هسته اصلی آزادی مذهبی است.

حق اعتقاد و حق بی‌اعتقادی به دین

بنابر این گزارش تقریبا تمام سخنرانان نشست علنی بوندس‌تاگ بر نقش اساسی آزادی اعتقاد به دین که در برگیرنده حق بی‌اعتقادی به دین هم هست تاکید کرده‌اند.

در گزارشی که هفته پیش به بوندس‌تاگ ارائه و امروز به بحث گذاشته شد، روندی از تشدید محدودیت‌ها در زمینه آزادی مذهبی در بسیاری از کشورها ترسیم شده است.

به گفته بربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر دولت آنگلا مرکل، در برخی مناقشه‌ها در مناطق مختلف جهان، از مذهب تنها به عنوان پوششی برای اختلاف‌ها استفاده می‌شود.

جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر (IGFM) مستقر در فرانکفورت، بیستم مرداد ماه امسال در گزارشی وضعیت نوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامی ایران را “بسیار مخاطره‌آمیز” توصیف کرد و از بازداشت ۳۵ نفر در این ارتباط خبر داد.

بنابر این گزارش، چهار نوکیش مسیحی دهم مرداد به اتهام “ترویج مسیحیت صهیونیستی” و “اقدام علیه امنیت ملی” به دو تا پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، ۱۷ مرداد گزارش داده بود که چهار نوکیش مسیحی اهل شهرستان رشت که بهمن ماه سال پیش بازداشت شدند در مجموع به ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند.

این شهروندان اردیبهشت ماه سال جاری، از طریق تماس تلفنی به شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب رشت احضار و دادگاه آنها به تازگی برگزار شده است. این چهار نفر به جز اتهام‌های یاد شده، همچنین به “شرکت در جلسات کلیساهای خانگی” نیز متهم شده‌اند.

در پی افزایش آزار نوکیشان مسیحی در ایران، شماری از آنها به خارج از کشور، از جمله به آلمان مهاجرت و تقاضای پناهندگی کرده‌اند. فراکسیون‌های پارلمانی احزاب ائتلافی دولت آلمان تاکید کردند در صورت پذیرفته نشدن درخواست پناهندگی این افراد باید از اخراج آنها خودداری شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.