اعتراضات هفت‌تپه؛ نماینده مجلس: استاندار خوزستان با امنیتی کردن فضا می‌خواهد اسدبیگی خلع ید نشود

دوشنبه, 19ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

با ادامه اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به اخراج ۱۵ نفر از همکارانشان، یک نماینده مجلس گفت استاندار خوزستان با «امنیتی کردن فضا» در مسیر لغو قرارداد امید اسدبیگی، مدیرعامل هفت‌تپه، کارشکنی می‌کند.

نظام‌الدین موسوی،‌ نماینده تهران،‌ روز دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «سنگ‌اندازی» غلامرضا شریعتی،‌ استاندار خوزستان، برای عدم خلع ید کارفرمای بخش خصوصی شرکت هفت‌تپه مورد انتقاد قرار داد و گفت نمایندگان جلوی آن خواهند ایستاد. 

او گفت: «بعد از این که چهار کارگر هفت‌تپه بازداشت و با پیگیری‌ها آزاد شدند، ایشان [استاندار خوزستان] بر خلاف قانون و بدون اینکه موارد انضباطی در پرونده‌شان مطرح شده باشد،‌ دستور به اخراج ۱۵ تن از کارگران داد.»

موسوی همچنین اشاره کرد استاندار با اعزام نیروی انتظامی مقابل شرکت هفت‌تپه، اجازه ورود کارگران به این شرکت را نمی‌دهد و با «امنیتی کردن» فضا مانع خلع ید می‌شود.

پیشتر دیوان محاسبات در تیرماه اعلام کرده بود قرارداد واگذاری این شرکت باید لغو شود. 

در همان ماه و در جریان برگزاری دادگاه مدیرعامل شرکت هفت‌تپه که متهم پرونده‌های فساد اقتصادی است، اعلام شد اسدبیگی به واسطه شخصی ۲۰۰ هزار دلار به همسر شریعتی، استاندار، رشوه داده بود. هرچند شریعتی دریافت این رشوه از سوی همسرش را رد کرد.

خلع ید فوری کارفرمای بخش خصوصی از هفت تپه از جمله درخواست‌های مطرح شده در تجمع‌های اعتراضی ادامه‌دار کارگران این شرکت در چند سال اخیر بوده است. این شرکت سال ۹۴ به امید اسدبیگی واگذار شد.

در پی عدم اجرای دستور لغو قرارداد شرکت، دیوان محاسبات اخیرا اعلام کرد به دلیل امتناع سازمان خصوصی‌سازی،‌ پرونده این سازمان را به دادسرای دیوان ارجاع داده است.

 

ادامه اعتراضات کارگران در کارخانه

اختلاف دستگاه‌های دولتی و نظارتی بر سر پرونده این کارخانه در شرایطی ادامه دارد که کارگران آن همچنان برای پیگیری مطالبات خود و بازگشت کارگران اخراجی به اعتراض ادامه می‌دهند.

روز دوشنبه کانال تلگرام «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» تصاویر تجمع کارگران را منتشر کرد که در دهمین روز اعتراض به اخراج همکارانشان تجمع کردند و محمد امیدوار، به نمایندگی از اخراجی‌ها، به سخنرانی میان آن‌ها پرداخت.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، کارگران شعار می‌دادند «کارگر می‌میرد،‌ ذلت نمی‌پذیرد.»

کانال تلگرام «مستقل کارگران» این شرکت نیز خبر داد ۱۵ کارگر اخراج شده دوشنبه برای تنظیم شکایت به اداره کار می‌روند.

نماینده تهران می‌گوید نمایندگان پیگیری‌کننده موضوع هفت‌تپه، تعامل با دستگاه‌های مختلف را شروع کرده‌اند و اجازه نخواهند داد استاندار با ناامن کردن فضا و ایجاد التهاب مانع خلع ید شود.

موسوی می‌گوید: «با توجه به اینکه شرکت هفت‌تپه اتهامات اقتصادی زیادی دارد و در حال حاضر پرونده مفاسد اقتصادی آن در دستگاه قضایی در حال بررسی است،‌ چشم‌انداز آینده این شرکت هم با وجود این پرونده چندان روشن نیست.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.