سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ نفر از محکومان اعتراضات سال‌های ۹۶ تا ۹۸ عفو شدند

سه شنبه, 20ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات سراسری آبان‌ماه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، از «عفو» ۱۵۷ نفر از محکومان امنیتی خبر داد که پرونده آن‌ها مربوط به اعتراضات سال‌های ۱۳۹۶،‌ ۹۷ و ۹۸ بوده‌ است.

اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه در نشست خبری هفتگی، ضمن اشاره به عفو و آزادی زندانیان و محکومان اعتراضات سراسری سه سال گذشته، گفت این اقدام در ارتباط با کسانی بوده که اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» داشته‌اند.

عفو این ۱۵۷ نفر در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش‌های رسمی و اظهارات مقام‌های دولتی درباره شمار بازداشتی‌های اعتراضات سراسری،‌ طی سه سال اخیر دست‌کم ۱۵ هزار نفر از سوی ماموران امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند.

مقام‌های قوه قضاییه نیز چندین بار به «کمبود فضا» و «وضعیت نامناسب» زندان‌ها به دلیل افزایش شمار زندانیان کشور اشاره کرده‌اند.

اکنون بر اساس اظهارات سخنگوی قوه قضاییه،‌ با پیشنهاد رییس این قوه و موافقت رهبر جمهوری اسلامی،‌ به طور کلی سه هزار و ۷۸۰ نفر از محکومان عفو و دو هزار و ۳۰۱ نفر از زندانیان نیز آزاد شده‌اند.

اسماعیلی می‌گوید در ۱۸ ماه اخیر، «حدود ۴۰ هزار نفر» مشمول عفو قرار گرفته‌ و نیمی از آن‌ها از زندان آزاد شده‌اند.

اعلام این خبر در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری آبان سال گذشته صورت می‌گیرد که منجر به بازداشت دست‌کم ۱۰ هزار نفر و کشته شدن صدها نفر با شلیک ماموران امنیتی و انتظامی شد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.