بجای انتقال آب خوزستان به کویر؛در گردشگری سرمایه‌گذاری‌ کنید/ آینده خطرناک آبی کشور با اقدامات آب‌سالاران

سه شنبه, 20ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

بجای انتقال آب خوزستان به کویر؛در گردشگری سرمایه‌گذاری‌ کنید/آینده خطرناک آبی کشور با اقدامات آب‌سالاران

یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه اگر همه کویر را زعفران بکارند باز هم توجیه اقتصادی برای انتقال آب خوزستان ندارد، گفت: ابهام در اجرای این طرح بر همگان روشن است.

مسعود کنعانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: استان خوزستان دارای۳ میلیون هکتار اراضی است که از این ۳ میلیون هکتار ۲ میلیون آن مناسب برای کشاورزی است. در حال حاضر و در بهترین شرایط آبی حداکثر یک میلیون از این اراضی به زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی می رود.

هیچ کجای کشور آبیاری اصولی انجام می‌‌شود

این فعال محیط زیست عنوان کرد: کسانی که مدعی‌اند آب استان خوزستان به صورت اصولی مصرف نمی‌شود باید از آنها پرسید در کجای کشور آبیاری اصولی انجام می شود که در این استان بشود. آیا در سطح کشور آبیاری علمی وجود دارد و توانسته اند سطح آبیاری و کشاورزی را با استفاده از با این نوع آبیاری گسترش دهند؟

کنعانی: اقلیم طبیعی خوزستان به گونه ای است که می توانستیم بیش از ۳ الی ۴ گونه کشت  در طول سال داشته باشیم و در واقع ۴ فصل سال را در استان کشاورزی کنیم که متاسفانه این امکان از استان با تصمیمات اشتباه گرفته شد

او ادامه داد: برخی از مسئولان مدعی اند استان خوزستان آب مازاد مصرف می کند که این ادعا از سوی آنها کاملا اشتباه است.

تبخیر آب در خوزستان چندین برابر مناطق سردسیر است

کنعانی ادامه افزود: تبخیر آب در خوزستان چندین برابر استان های سردسیری صورت می گیرد و اگر آبی نیز که بر اثر دبی به رودخانه ها وارد می شود را هم در نظر بگیریم آوردی که برای روخانه ها دارد مقادیر زیادی از این آب در فصول گرم سال تبخیر و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این فعال محیط زیست بیان کرد: اقلیم طبیعی خوزستان به گونه ای است که می توانستیم بیش از ۳ الی ۴ گونه کشت در طول سال داشته باشیم و در واقع   ۴ فصل سال را در استان کشاورزی کنیم اما متاسفانه این امکان از استان با تصمیمات اشتباه گرفته شد.

او گفت: سرشاخه‌های آب استان خوزستان را به استان‌هایی هدایت می‌کنند که به علت سرمای زیاد دو سوم از سال اصلا کشتی در آنجا انجام نمی شود.

انتقال آب به مناطق کویری هیچ توجیه اقتصادی ندارد

کنعانی ادامه داد:  آبی که به صورت طبیعی وارد جلگه خوزستان می‌شود که با مصارف در بخش کشاورزی می تواند باعث توسعه و پیشرفت کشور شود. اما عده‌ای با بی تدبیری می خواهند این نعمت خدادادی را با هزینه‌های هنگفت به کویر مرکزی منتقل کنند که هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به اشتباه می پندارند که کشاورزی را در آنجا می توانند رونق بدهند. اگر همه کویر را هم زعفران بکارند هیچ توجیهی از نظر اقتصادی ندارد و ابهام طرح برای همگان روشن است.

نابودی میلیون ها نخل در خوزستان

این فعال محیط زیست گفت: طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون اکوسیستم خوزستان را بهم می‌ریزد. تالاب‌ها و رودخانه های استان نیازمند آب شیرین هستند. نمی‌توان با آب ذهاب آنها را تامین کرد در واقع این کار عوام فریبی است و باعث نابودی تالاب ها و رودخانه‌ها می شود کما اینکه تاکنون نیز باعث نابودی میلیون‌ها نفر نخل شده و پوشش گیاهی تالاب ها و مراتع از بین رفته اند.

به زودی وارد دوره بحران آب می شویم

او اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح باعث آسیب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی می‌شود. اقداماتی که توسط وزارت نیرو و پیمانکاران آب‌سالاران کشور در حال انجام است در آینده نزدیک با مشکلات بسیار خطرناکی روبه رو خواهد شد و ما وارد دوره بحران‌های سخت آب می شویم که به جنگ آب تبدیل می‌شود.

او تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا انتقال آب بین حوزه ای را نه تنها تایید نمی کنند بلکه مخالف آن هستند. فقط در ایران این طرح ها اجرا می شود. اگر به جای انتقال آب در  بخش گردشگری سرمایه گذاری می کردند شرایط استان های کویری خیلی بهتر می شد.

کنعانی: در هیچ کجای دنیا انتقال آب بین حوزه ای را نه تنها تایید نمی کنند بلکه مخالف آن هستند. فقط در ایران این طرح ها اجرا می شود. اگر به جای انتقال آب در  بخش گردشگری سرمایه گذاری می کردند شرایط استان های کویری خیلی بهتر می شد

او گفت: ما به عنوان فعالان محیط زیست خواهان برخورد جدی با هرکس که با هر نام و عنوانی در هر جایگاهی که به مصلحت و منافع ملی کشور آسیب می‌رساند و باعث می شود که مردم عزیز ما در استان های یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان به جان هم بیفتند هستیم. 

گفت و گو: مریم بازوند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.