قاضی مقیسه از دادگاه انقلاب تهران رفت

چهارشنبه, 21ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

محمد مقیسه به دلیل نقض گسترده حقوق‌بشر در لیست‌ تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد

محمد مقیسه، قاضی تندخوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در چهار دهه گذشته نقشی پررنگ در نقض حقوق بشر در ایران داشته است- میزان

برخی رسانه‌ها در ایران از تغییرات در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و برکناری محمد مقیسه خبر می‌دهند.

صبح امروز و در حالی که مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگاه‌های انقلاب تهران در جریان بود، محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه از قاضی مقیسه نیز تقدیر کرد. در این مراسم توضیحی درباره برکناری قاضی مقیسه داده نشد و تنها این خبر منتشر شد که احمد زرگر به جای حجت‌الاسلام غضنفرآبادی به عنوان رئیس جدید دادگاه انقلاب تهران منصوب شده است.

ساعتی بعد مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) در حساب توییتری خود نوشت که محمد مقیسه از دادگاه انقلاب رفته و از این پس در دیوان عالی کشور مشغول به کار خواهد بود.

هنوز خبری در مورد سمت مقیسه در دیوان عالی کشور منتشر نشده است.

محمد مقیسه، قاضی تندخوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در چهار دهه گذشته نقشی پررنگ در نقض حقوق بشر در ایران داشته است.

او کار خود را دادسرای انقلاب اسلامی شروع کرد و در دهه ۶۰ به عنوان دادیار ناظر در زندان قزل‌حصار مشغول به کار بود. روایت‌ها و اسناد متعددی درباره نقش وی در اعدام و شکنجه زندانیان سیاسی در این زندان در سال‌ها گذشته منتشر شده است.

او به مدت بیش از سه دهه در دادگاه انقلاب تهران مشغول به کار بود و اداره یکی از جنجالی‌ترین شعب این دادگاه را برای سال‌ها به عهده داشت.

بسیاری از فعالان سیاسی و معترضان ایرانی در دادگاه‌هایی به ریاست او به اعدام یا حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

مقیسه به دلیل صدور احکام ناعادلانه و نقشی که در سرکوب منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی داشته است در سال ۱۳۹۰ در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و در سال ۱۳۹۸ در لیست‌ تحریم‌های حقوق‌بشری وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که چه کسی به جای محمد مقیسه اداره شعبه بدنام ۲۸ دادگاه انقلاب تهران را به عهده خواهد گرفت ولی با انتصاب احمد زرگر به عنوان رئیس دادگاه انقلاب تهران که خود در لیست تحریم‌های حقوق‌بشری قرار دارد، به نظر نمی‌رسد تغییری در رویه دادگاه‌های انقلاب و شعب آن ایجاد شود.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.