مضروب ساختن و تحقیر کردن رضا محمدحسینی در زمان اعزام به دادگاه

جمعه, 23ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۷ ساله خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کند، روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده به دادگاه کیفری شهر قدس اعزام شد اما این جلسه به دلیل عدم حضور قاضی برگزار نشد. این زندانی سیاسی در زمان اعزام به دادگاه به دلیل امتناع از پوشیدن لباس فرم زندان و عدم قبول دستبند و پابند توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم، توهین و تحقیر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ به دلیل عدم حضور قاضی در دادگاه کیفری شهر قدس برگزار نشد.

آقای محمدحسینی در زمان اعزام به دادگاه به بهانه امتناع از پوشیدن لباس زندان و عدم قبول دستبند و پابند توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم، توهین و تحقیر قرار گرفت.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در این خصوص به هرانا گفت: “ماموران در زمان اعزام رضا محمدحسینی با اعمال زور و تحقیر و توهین پیراهن و شلوار او را از تنش درآوردند و لباس زندان به او پوشاندند. بعد تعدادی از ماموران زندان به نام‌های سیروس رهبر، کوشکی، مولوی، محمدی و مولایی رئیس گارد زندان رجایی شهر او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. آقای مولایی با مشت به پیشانی وی زد و  آنها نهایتا دست و پاهای آقای محمدحسینی را با دستبند و پابند بستند و با ضرب و شتم و توهین سوار ماشین انتقالش کردند. ضرب و شتم وی به حدی بوده که بدن او دچار خون‌مردگی و کبودی شده است.”

روز دوشنبه ۱۹ آبان نیز مهدی مسکین نواز، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در زمان اعزام به دادگاه از پوشیدن لباس زندان و زدن دستبند و پابند امتناع کرد اما در تماس ماموران زندان با امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و محمدی، رئیس حفاظت زندان رجایی شهر کرج به آنها دستور داده شد که این اعزام حتما باید با لباس زندان و دستبند و پابند انجام شود. نهایتا چهار تن از ماموران زندان به نام‌های سیروس رهبر، کوشکی، مولوی و محمدی اقدام به ضرب و شتم مهدی مسکین نواز کردند و به دادگاه منتقل کردند.

موارد مشابه ضرب و شتم، توهین و تحقیر این دو زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج پیش از این نیز در خصوص دیگر زندانیان بارها توسط ضابطان قضایی، امنیتی و مسئولان زندان‌ها اتفاق افتاده است. این در حالی است که چندی پیش ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، سندی تحت عنوان “سند امنیت قضایی” را در ۳۷ ماده و با هدف “تأمین امنیت قضایی شهروندان و با رویکرد تحول نظام قضایی” ابلاغ کرد. با این حال به نظر می‌رسد تدوین و ابلاغ این سند تنها یک امر نمایشی است و کارکرد اجرائی ندارد.

در ماده ۲۰ “سند امنیت قضایی” با عنوان “منع مطلق شکنجه و رفتارهای تحقیرآمیز” که بدرفتاری با متهمان را به صراحت رد می‌کند، آمده است: “مظنونان، متهمان، شهود و مطلعان به‌هیچ‌وجه نباید در معرض رفتارهای غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار بگیرند. هرگونه شکنجه جسمی یا روحی، اجبار به اقرار یا ادای شهادت یا ارائه اطلاعات، رفتار توأم با توهین و تحقیر کلامی یا عملی، خشونت گفتاری یا فیزیکی و آزار جنسی یا هتک حیثیت و آبروی اشخاص مذکور از هر نوع و همچنین هرگونه تهدید، اعمال فشار و محدودیت بر خود فرد یا خانواده و نزدیکان اشخاص فوق، در هر شرایطی مطلقاً ممنوع است و نتایج حاصل از آن نیز قابل استناد در مراجع قضایی نیست. رفتارهای مذکور نسبت به افراد محکوم به حبس یا زندانی یا تبعیدشده فراتر از حکم قضایی صادر شده، ممنوع و موجب مجازات است.

رضا محمدحسینی که اواسط مردادماه امسال از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد، روز یکشنبه ۶ مهرماه از بابت این پرونده که در دوران حبس علیه او گشوده شده با حضور در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی هادی صمدپور از بابت اتهام “توهین به مامور در حین انجام وظیفه” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. این پرونده با شکایت رئیس حفاظت اطلاعات و حراست زندان اوین، آقای محمدی علیه وی گشوده شده است.

همچنین دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا محمدحسینی در خصوص پرونده دیگر در تاریخ ۲۲ شهریورماه امسال در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد. اتهام وی در این پرونده “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است.

رضا محمدحسینی در اردیبهشت ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۳ ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی مدتی بعد توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، خروج غیرقانونی از مرز، ورود غیرمجاز به داخل کشور، تمرد از دستور ماموران در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم خردادماه ۹۹ در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای وی قابل اجرا است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.