انتقال یک زندانی سیاسی از زندان مسجدسلیمان به محلی نامعلوم

چهارشنبه, 28ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

استان‌وایر- «چنگیز قدم‌خیری»، زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان‌مسجدسلیمان روز سه شنبه ٢٧ آبان‌ماه ١٣٩٩ به مکان نامعلومی منتقل شد.

این زندانی سیاسی بیش از ٢ سال است که از بیماری و عفونت شدید کلیوی رنج می‌برد و به عمل جراحی نیاز مبرم دارد. اما به دلیل عدم رسیدگی پزشکی سلامت جسمانی وی با مخاطره جدی روبرو است.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی تبعیدی ضمن ابراز نگرانی از انتقال ناگهانی و خارج‌کردن او از زندان مسجدسلیمان، به «ایران‌وایر» گفت: «چنگیز قدم‌خیری صبح روز سه شنبه ٢٧ آبان‌ماه ١٣٩٩، به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

گفتنی است که ١٣مرداد١٣٩٩ اداره اطلاعات شهرستان کامیاران اعزام او به بیمارستان جهت عمل جراحی را به همکاری با این دستگاه امنیتی مشروط کرده است. در حالی که پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان در نامه‌ای ضرورت انجام عمل جراحی چنگیز قدم‌خیری را به «دلیل نارسایی و عفونت کلیه» تایید کرده‌اند. اما مسئولان زندان به بهانه شیوع ویروس کرونا با اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کنند.

پیش‌تر نیز یک منبع نزدیک به این کنش‌گر سیاسی به ایران‌وایر گفته بود که بهداری زندان مسجدسلیمان نیز، ضمن تایید از دست‌ دادن یک کلیه، طی نامه‌ای به مسوولان زندان تایید کرده که در صورت عدم رسیدگی پزشکی و عمل جراحی، «سلامت او با تهدید جدی روبه‌رو خواهد شد.»

این کنش‌گر سیاسی محبوس، در سال ١٣٩٨،  دو بار و در مجموع ١۵ روز در اعتراض به ممانعت مسئولان زندان از اعزام وی به مرخصی، اعتصاب کرده و با وعده مساعد مسئولان قضایی به اعتصاب خود پایان داده است.

چنگیز قدم‌خیری، ٣٢ ساله و اهل روستای «هنیمن» از توابع شهرستان کامیاران است. این زندانی سیاسی خرداد ماه ١٣٩٠ در نزدیکی شهر سنندج بازداشت شد و بعد از چند جلسه محاکمه در «دادگاه انقلاب سنندج» به ریاست قاضی «حسن بابایی»، به اتهام «محاربه از طریق عضویت در کومله» به تحمل ۴٠ سال حبس تعزیری محکوم شد.

چنگیز قدم‌خیری پیش‌تر نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در تاریخ ٢۵اسفند١٣٩٧ گفته بود که «بی‌گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.