القاعده کشته شدن نفر دوم رهبری خود در تهران را تأئید کرد

پنجشنبه, 29ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

عبدالله احمد عبدالله معروف به "ابو محمد المصری" نفر دوم القاعده که توسط موساد در تهران کشته شد.

عبدالله احمد عبدالله معروف به “ابو محمد المصری” نفر دوم القاعده که توسط موساد در تهران کشته شد. 

به گزارش نشریۀ “لیبراسیون” چاپ پاریس، سازمان القاعده رسماً کشته شدن نفر دوم این شبکه در تهران را تأئید کرد. در این گزارش روزنامۀ لیبراسیون تصریح کرده است که “یک عضو بانفوذ شاخۀ رسانه‌ای القاعده” تأئید کرد که نفر دوم القاعده عبدالله احمد عبدالله معروف به “ابو محمد المصری” که از سال ٢٠٠١ پس از عمیات تروریستی یازدهم سپتامبردر ایران مخفی بود، در هفتم اوت گذشته در تهران کشته شد.
لیبراسیون تصریح کرده است که قتل المصری در تهران  با بیست و دومین سالگرد عملیات تروریستی القاعده علیه سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا همزمان بوده است. این دو اقدام تروریستی مستقیماً توسط “ابومحمد المصری” رهبر وقت القاعده در شرق آفریقا طرحریزی اجرا شد که در نتیجۀ آنها ٢٢٠ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.
عضو با نفوذ شاخۀ رسانه‌ای القاعده با تأئید کشته شدن المصری در تهران از او “به عنوان شهیدی” یاد کرده “که عاقبت به آنچه می‌خواست رسید”. مقامات جمهوری اسلامی ایران حضور و کشته شدن المصری در تهران را تکذیب کرده اند.
روزنامۀ آمریکایی “نیویورک تایمز” و “آسوشیتدپرس” در روزهای گذشته برای اولین بار فاش کردند که “ابومحمد المصری” به درخواست آمریکا توسط مأموران موساد در تهران در تابستان گذشته کشته شد و در عملیات کشتن او مریم، دختر بیست و هفت سالۀ المصری و بیوۀ حمزه بن لادن، فرزند اسامه بن لادن، نیز کشته شد.
نیویورک تایمز در گزارش خود تصریح کرده بود که المصری و دخترش حوالی ساعت ٩ شب هفتم اوت توسط دو موتورسوار که به خودروی حامل آنان نزدیک شدند به ضرب پنج گلوله به قتل رسیدند. عملیات کشتن ابومحمد المصری را گروهی از مأموران موساد و بر اساس اطلاعاتی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در اختیار این گروه گذاشته بود، برعهده داشت.
ابومحمد المصری از رهبران بنیانگذار القاعده بود و قرار بود رهبری این گروه را به جای ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده که از سرنوشت او اطلاع روشنی در دست نیست برعهده بگیرد. “ابو محمد المصری” از سال ١٩٩۶ رهبری القاعده در شرق آفریقا را برعهده داشت. او طراح و مبتکر عملیات تروریستی خونین علیه سفارتخانه‌های آمریکا در دارالاسلام و نایروبی و یکی از نادر رهبران القاعده بود که از عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر در نیویورک و واشنگتن نیز اطلاع داشت. چند هفته بعد از عملیات یازدهم سپتامبر در حالی که شماری از رهبران القاعده از جمله بن‌لادن و الظواهری به پاکستان رفتند، “ابو محمد المصری” و شمار دیگری از رهبران القاعده و نزدیکان اسامه بن‌لادن از جمله حمزه بن‌لادن که بعداً داماد او شد به ایران رفتند.
در سال ٢٠١۵ رژیم ایران ابومحمد المصری و چهار عضو دیگر القاعده را آزاد و با یک دیپلمات ایرانی که در یمن به اسارت گرفته شده بود، مبادله کرد. از این پنج تن سه نفر به سوریه رفتند و در آنجا کشته ‌شدند، در حالی که المصری و نفر پنجم، یک تبعۀ دیگر مصر معروف به سیف‌العدل در ایران ماندند. با کشته شدن ابومحمد المصری در تهران اکنون سیف العدل نفر دوم القاعده و جانشین ایمن الظواهری به شمار می رود. 

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.