ممنوعیت دست‌فروشی قهرمان کشتی نوجوانان جهان در اندیمشک

سه شنبه, 4ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

محسن مدهنی، قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان ۲۰۱۷ جهان با انتشار ویدیویی از وضعیت نابسمان خود و جلوگیری شهرداری اندیمشک از دست‌فروشی وی در خیابان می‌گوید. این نسخه‌ای دیگر از وجود فقر در بین افتخارآفرینان ورزش ایران است.

    
Iran Mohsen Madhhani, U17-Weltmeister im Ringenمحسن مدهنی، قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان ۲۰۱۷ جهان در وزن ۵۸ کیلوگرم است. این افتخارآفرین و قهرمان ملی ایران در پائیز ۱۳۹۹ روزگار خوشی را تجربه نمی‌کند و در سن ۲۰ سالگی مجبور به تامین مخارج زندگی خود از طریق میوه‌فروشی در خیابان‌های شهر اندیمشک در استان خوزستان ایران شده است.

محسن مدهنی ویدیویی را در صفحه اینستاگرام شخصی خود منتشر کرده و از وضعیت نابسمان خود می‌گوید. این کشتی‌گیر جوان اشاره می‌کند که به خاطر کسب درآمد برای زندگی از ناچاری به میوه‌فروشی و دست‌فروشی پرداخته‌ است.

محسن مدهنی تاکید می‌کند که شهرداری اندیمشک وی را مجبور به جمع‌‌کردن ابزار کاسبی خود و تعطیلی فعالیت دست‌فروشی کرده است. برنده مدال طلای کشتی فرنگی ۲۰۱۷ نوجوانان جهان شکوه می‌کند: “من سال­ها برای ورزش اندیمشک زحمت کشیدم و از درس و خانواده ام زدم تا پرچم کشور را بالا ببرم؛ توانستم به یک جایی هم برسم. این در شان یک قهرمان جهان نیست که بیاید و دست فروشی کند.”

قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان ۲۰۱۷ جهان در ادامه این ویدیو با لحنی از استیصال، می‌افزاید: “ولی دست من به جایی نمی رسد و گردن من باریک تر است.” اما چرا فدراسیون کشتی ایران حتی کوچک ترین پشتیبانی مالی را هم از این قهرمان جهان نمی‌کند؟

محمدابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی ایران در این باره می‌گوید: “فدراسیون کشتی محدودیت‌هایی دارد و تا حد توان خود قادر به کمک به قهرمانان این رشته است. ما از نظر جایگاه سازمانی، هرگونه رایزنی و تلاش با مسئولان کشوری و استانی را در مورد رفع مشکلات کشتی‌گیران انجام می‌دهیم.”

این مسئول فدراسیون کشتی ایران ادامه می‌دهد: “ما در همین خصوص نیز نامه‌ای از سوی فدراسیون کشتی به کمیته ملی المپیک ارسال کردیم تا به لحاظ مالی به محسن مدهنی مساعدت شود و مسئولان کمیته ملی المپیک نیز در حد توان خود پیگیر خواهند بود.”

چندین مثال از  فقر و دست‌فروشی در بین مدال‌آوران جهانی ورزش ایران

محمد‌رضا تخشا، کاپیتان تیم ملی فوتسال معلولان ایران که د‌ر سال ۱۳۹۰ با این تیم به مقام قهرمانی جهان رسید،‌ کنار جاد‌ه انجیرفروشی می‌کند.

امید‌ستایش پور در سال ۱۳۸۷ د‌ر مسابقات بین المللی “پاور لیفتینگ” ازبکستان قهرمان شد و سال ۱۳۸۸ نیز موفق به کسب مد‌ال طلا د‌ر رقابت‌های آسیایی د‌ر وزن ۱۱۰ کیلوگرم شد. این ورزشکار برجسته د‌ر حال حاضر کنار خیابان، شال و روسری می‌فروشد‌.

مجتبی مراد‌ی، کشتی گیر افتخار آفرین ایران و د‌ارند‌ه عنوان‌های قهرمانی د‌ر مسابقات جهانی ترکیه و مجارستان است. وی که د‌ر سال ۱۳۹۰ مقام سوم کشتی آزاد‌جهان را از آن خود کرد، به د‌لیل فقر مالی به د‌ست‌فروشی و سمبوسه فروشی روی آورد‌ه است.

محمد‌یوسف رئیسی، ﻣﺮﺑﯽ سابق ﺗﯿﻢ‌های ﻣﻠﯽ ﮐﺮﯾﮑﺖ نوجوانان و جوانان ایران است. او نیز از ناچاری در استان سیستان و بلوچستان در خیابان بطری‌های پُر شد‌ه از بنزین را می‌فروشد.

ایرج خدری، بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال ایران نیز که به علت بیماری در سال ۱۳۹۵ و در سن ۴۵ سالگی درگذشت، در سال‌های پایانی زندگی خود به دلیل مشکلات مالی در یکی از میادین تهران دست‌فروشی می‌کرد.

تلاش برای امرار معاش با د‌ست‌فروشی، سرنوشت تلخ برخی ورزشکاران قهرمان و مد‌ال آور ایرانی است. تعداد قابل توجهی از این افتخارآفرینان ملی برای تأمین مخارج زند‌گی خود‌مشکلات زیاد‌ی د‌ارند‌. عجیب است که حتی کسب مد‌ال رقابت‌های جهانی و قاره‌ای نیز تضمینی برای آیند‌ه آنها نیست.

دیدگاه ایوب آزموده در مورد وضعیت محسن مدهنی 

ایوب آزموده، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان و مربی فصل پیشین باشگاه نورنبرگ در بوندس‌لیگای آلمان در سال‌های گذشته تماس شخصی نزدیک با محسن مدهنی داشته است. این مربی کشتی در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله فارسی از وضعیت سخت مالی و اجتماعی محسن مدهنی و همچنین درباره ناکارآمدی شدید وزیر ورزش و مسئولین ورزش جمهوری اسلامی می‌گوید.

گفت‌و‌گو با ایوب آزموده، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان درباره وضعیت محسن مدهنی

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.