پرونده سازی در زندان؛ تفهیم اتهام محمد ابوالحسنی و رضا مهرگان در دادسرای اوین

دوشنبه, 10ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمد ابوالحسنی و رضا مهرگان فعالین مدنی زندانی در اوین امروز دوشنبه ۱۰ آذرماه جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که اخیرا علیه آنها گشوده شده به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین اعزام شدند. این پرونده به دلیل برگزاری مراسم چهلم جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در زندان علیه این آنها گشوده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹، محمد ابوالحسنی و رضا مهرگان، فعالین مدنی از بابت پرونده جدیدی که اخیرا علیه آنها گشوده شده از زندان اوین به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی اعزام شدند.

در جریان این جلسه بازپرسی این فعالین مدنی به “تبلیغ علیه نظام” متهم شده‌اند و قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای آقای ابوالحسنی و قرار بازداشت موقت برای آقای مهرگان صادر شده است. مصداق اتهام این شهروندان “برگزار کردن مراسم جهلم جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در زندان” است.

در اواسط مردادماه ۹۸ نامه‌ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. در پی آن آقای مهرگان در تاریخ ۷ شهریورماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در حوالی رامسر بازداشت و مدتی بعد پس از پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

وی در مرحله بدوی در دیماه ۹۸ توسط شعیه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی” به ۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از حیث مجازات تکمیلی به دو سال اقامت اجباری در منطقه جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ سال حبس تقلیل یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است.

وی هم اکنون دوران محکومیت خود را در بند ۴ زندان اوین سپری می‌کند.

محمد ابوالحسنی، شهروند اهل قزوین در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی و با حکم شعبه ۲۸ دادسرای انقلاب بازداشت شد. ماموران بازداشت کننده سپس به منزل وی مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل، تعدادی از وسایل شخصی ایشان را ضبط کرده و با خود بردند.

آقای ابوالحسنی در آذرماه ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد. وی در بخش دیگری از پرونده خود از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به ‏۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ‏۲ سال ممنوعیت از حضور در فضای مجازی ‏محکوم شد.

محمد ابوالحسنی هم اکنون دوران محکومیت خود را در بند ۸ زندان اوین سپری می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.